Hvis der bliver klaget over dig

Her får du overblik over proceduren og sagsbehandlingen i tilfælde af, at du modtager en klage. Du kan få støtte og vejledning af foreningens Etikrådgivning, hvis du som medlem er indklaget eller bliver truet med klager

Sådan foregår en klagesag

Hvis der klages over dig, vil du i første omgang modtage en orientering om klagen, en kopi af klageskriftet,  og orientering om klageprocedure.

Herefter vil du - alt efter sagens karakter - blive bedt om at indsende en skriftlig besvarelse, hvor du redegør for sagen fra dit perspektiv.

Al skriftlig kommunikation i en klagesag foregår via foreningens sekretariat. Din sag behandles af en arbejdsgruppe på 2-3 medlemmer af Etikudvalget eller Kvalitetskomitéen.

Hvem kan klage?

Alle medlemmer af Dansk Psykoterapeutforening skal følge foreningens etiske regelsæt. Overholder et medlem ikke reglerne, er der som klient mulighed for at indsende en klage, der behandles af foreningens Etikudvalg.

Studerende på de godkendte uddannelser kan også klage over deres uddannelsesinstitutter. Alt efter klagens karakter, vil klagen behandles af henholdsvis Etikudvalg eller Kvalitetskomité.

Hvad skal der stå i din skriftlige besvarelse?

Din besvarelse er grundlaget for forståelsen af dine handlinger og refleksioner under sagsforløbet og om de tanker, du har gjort dig siden. Etiske refleksioner tager udgangspunkt i terapeutrollens og lærerrollens asymmetriske ansvar, og at man derfor i disse roller har et særligt stort ansvar for klarhed, grænsesætning og indføling i kommunikation og konflikthåndtering.

Vær opmærksom på, at din besvarelse og øvrige dokumenter og bilag er sagsakter i etiksagen, der derfor videresendes til den person, der har indsendt klagen.

Nogle klager kan forekomme ubegrundede og vække stærke følelser hos dig. Imidlertid er det enhver klients/studerendes ret at klage. Det er derfor vigtigt, at du i din besvarelse stræber efter at give en neutral observation af virkeligheden – inklusive dine egne reaktioner og handlemåder.

I første omgang drejer det sig almindeligvis om at redegøre for hændelsesforløbet. Beskriv hændelsesforløbet så objektivt som muligt. Tag stilling til de konkrete klagepunkter, der vedrører dine handlinger. Det er vigtigt at koncentrere sig om klagens centrale punkter. Jo mindre grundlag der er for en klage, jo enklere kan svaret være. Men det er afgørende, at du svarer på klagens substans.

Du skal skrive på almindeligt og forståeligt dansk, og dit svar skal indeholde relevant dokumentation som bilag (fx udskrifter af e-mail udvekslinger, sms eller skriftlige aftaler). I almindelighed vil en udtalelse på 1-2 A4-ark være tilstrækkelig, men i komplicerede sager kan den være noget længere.

Du kan afslutte beskrivelsen med en sammenfatning og konklusion.

Få støtte og vejledning

Du har mulighed for at kontakte sekretariatet eller Etikrådgivningen, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal besvare klagen. Du har også mulighed for at bede om en præcisering af klagens indhold, hvis du er i tvivl om, hvad du skal udtale dig om.

Kontakt Etikrådgivningen

Gerda Rasmussen og Gitte Sjødin:

etikraadgivningen@dpfo.dk

Du kan forvente svar inden for 1-2 hverdage

Se etikreglerne

Alle medlemmer skal følge foreningens etikregler

Ofte stillede spørgsmål

Hvem kan indgive en klage?
Hvad kan man klage over til Etikudvalget?
Hvad kan man klage over til Kvalitetskomitéen?
Hvad kan man regne med at få ud af at klage til Etikudvalget?
Hvad kan man regne med at få ud af at klage til Kvalitetskomitéen?
Kan man få vejledning uden at klage og uden af være indklaget?
Hvor lang tid tager en klagesag?
Hvordan indleder man en klagesag?
Hvordan bliver klagen behandlet?
Kan man klage over en afgørelse?