Sanktionspolitik

Denne sanktionspolitik skal ses som et led i Dansk Psykoterapeutforenings arbejde med kvalitetsudvikling og kontrol med de psykoterapeutiske uddannelsessteder, der er medlemmer af foreningen.

Sanktionspolitikken beskrevet på denne side gælder for alle uddannelsessteder, der er tilknyttet Dansk Psykoterapeutforening (herefter ’medlemmer’), og som har handlet, eller mistænkes for at have handlet i mangelfuld overensstemmelse med foreningens kvalitetskrav og standarder. Den beskriver de sanktioner, Dansk Psykoterapeutforening i sådanne situationer kan pålægge de pågældende medlemmer. Tillige med procedurerne, hvorigennem sanktionspolitikken udmøntes i praksis.

Sanktionspolitikken er bygget op således, at der altid tages udgangspunkt i at der først er forsøgt dialog og samarbejde omkring behov for forbedringer. Selve sanktionerne bruges således som en sidste instans, hvis dialog ikke har kunne lede til det ønskede resultat.

Sikring af standarderne for psykoterapeutiske uddannelsesprogrammer
Medlemmernes rettigheder og forpligtigelser i forhold til kvalitetssikring
Generelt om brug af sanktioner
Beskrivelse af arbejdsgang frem mod sanktioner