Onlineterapi

Professionelle behandlere tilbyder i stigende grad online-terapi til deres klienter. Online-terapi dækker over samtaler, der udføres over internettet, f.eks. som videosamtaler på telefon eller computer.

Online-terapi kan være særligt praktisk, hvis en klient af forskellige årsager ikke har mulighed for at være fysisk til stede fysisk til en terapisession. Hvis du som psykoterapeut tilbyder online-terapi, skal du dog være opmærksom på, at der gælder en række lovkrav til de systemer, du anvender.

Det er ikke tilladt at anvende Skype eller FaceTime til terapi. Hvis du vil tilbyde online terapi, skal det ske ved hjælp af sikre, krypterede platforme eller programmer, som beskytter klienternes personlige oplysninger.

Datatilsynet kan ikke anbefale specifikke udbydere af video-løsninger. Det er op til den enkelte behandler at vælge en sikker løsning, der lever op til lovkravene. Vil man være helt sikker på at vælge en sikker løsning, anbefaler Datatilsynet, at man rådfører sig med en advokat eller IT-ekspert.

'Min Psykoterapeut' - en sikker videoløsning til dig som medlem

Dansk Psykoterapeutforening tilbyder online-systemet Min Psykoterapeut, der er udviklet af virksomheden Medconnect med henblik på at gøre det nemt og sikkert for alle psykoterapeuter at udføre onlineterapi.

’Min Psykoterapeut’ er en sikker videoløsning til psykoterapeuter. Dansk Psykoterapeutforeningen har indgået en aftale med virksomheden Medconnect.dk om at levere en sikker videoløsning som er tilgængelig for psykoterapeuter med medlemskab af foreningen.

For at komme i gang med Min Psykoterapeut, skal du tilmelde dig løsningen hos Medconnect.

Løsningen inkluderer:

• Ubegrænsede videosamtaler
  • GDPR-godkendt
  • NemID
  • Egen videoklinik i Min Psykoterapeut
  • Gratis oprettelse (betales af Dansk Psykoterapeutforening)

Prisen er 300 kr. om måneden i abonnement (ekskl. moms).

Du kan tilmelde dig via dette link

Efter din tilmelding, vil du modtage en mail med en bekræftelse på din tilmelding, samt en efterfølgende mail med et aktiveringslink til Min Psykoterapeut.

Derefter er du klar til at afholde videosamtaler med dine klienter.

Du kan læse mere om løsningen her og finde vejledninger og privatlivspolitik.

Skulle du have spørgsmål eller tekniske problemer, kan Medconnect.dk kontaktes på kontakt@medconnect.dk