6 gode råd til din terapeut-profil

Her får du 6 gode råd til, hvordan du kan optimere din profil.

1. Skriv en helt ny tekst

I fritekstfeltet, hvor du kan præsentere dig selv og hvad du kan tilbyde, er det en god idé at skrive en helt ny tekst. Du bør ikke kopiere tekst fra din hjemmeside. Google straffer nemlig sider, der indeholder såkaldt duplicate content (dvs. indhold, der optræder ensartet på flere forskellige sider på nettet) ved at sende siderne længere ned i søgeresultatet. Det kan således både gå ud over din terapeut-profils præstation samt din hjemmesides præstation på Google, hvis de indeholder samme tekst. Omvendt hylder Google originalt og relevant indhold. Det er godt, hvis din tekst indeholder mindst 150 ord. Redigér og opdatér løbende din profil, fx hvis du får nye kompetencer. Gerne mindst én gang årligt.

2. Skriv dit navn i overskriften

En vigtig faktor, der spiller ind, når en klient skal vælge behandler, er tryghed. At man hurtigt kan gennemskue, at der er et rigtigt menneske bag din profil, er afgørende for din troværdighed. Derfor anbefaler vi, at du alene skriver dit fornavn og efternavn i overskriften fremfor for eksempel dit kliniknavn. ”Psykoterapeut MPF” er automatisk sat ind på alle profiler, og derfor er det heller ikke nødvendigt at skrive dette foran dit navn, da det så vil fremgå to gange.

3. Anvend nøgleord og korte sætninger

I din profiltekst kan du med fordel sørge for, at de fleste sætninger ikke er for lange. Google (og brugerne) kan godt lide halv-korte og præcise sætninger, der er lette at læse. Sørg også gerne for, at din tekst indeholder nogle af de nøgleord og vendinger, som du gerne vil findes på, og som du samtidig forestiller dig, at brugeren søger på. For eksempel traumer, sorg, stress osv.

Eksempel på en terapeut-profil, hvor alt er udfyldt.

4. Et profilbillede i høj kvalitet

For at opnå det mest optimale resultat skal dit uploadede profilbillede helst være i pasfoto-format, hvor det er en anelse højere end det er bredt. Er billedet for eksempel i bredformat vil der ikke blive genereret et billede i den korrekte størrelse.

Vælg et profilbillede, hvor man tydeligt kan se dit ansigt og som er i høj kvalitet. Logoer og grafikker anbefales ikke som profilbillede. Sørg for, at der er god luft omkring dit ansigt på billedet. Billedformatet skal være i JPEG, JPG eller PNG.

Et godt tip er også at omdøbe selve fotofilen til noget relevant, inden du uploader det til din profil. Eksempel: "psykoterapeut-bettina-nielsen" er tusind gange bedre end "img.43". Det kan bidrage til en bedre performance på Google.

5. Udfyld alle felter

For at brugerne på ”Find psykoterapeut” får en god oplevelse, når de søger rundt på siden, er det en god idé at udfylde så mange relevante oplysninger om din klinik som muligt. Det gælder både link til din hjemmeside, telefonnummer, korrekt klinikadresse og mail. Er din ”by” for eksempel ikke korrekt udfyldt, vil der stå ”Lokation ikke angivet”.

Udfyld også felterne ”Problemstillinger” og ”Terapiformer”, da det er en stor hjælp for brugeren, at han eller hun hurtigt kan se dine spidskompetencer. Har du andre kompetencer, kan du skrive disse i din profiltekst. Disse vil også være søgbare i søgefunktionen.

6. Link ud og ind

Autenticitet på din profil er vigtigt, og et af måderne, du kan vise dette på, er ved at sørge for at sende links ud og ind på din profil. Det har du mulighed for ved at udfylde din ”Hjemmeside”. Husk https:// foran. Hvis du ikke har en hjemmesiden, kan du også vælge at linke til din fx LinkedIn-profil, Facebook-profil, Google My Business-profil, Trustpilot eller Google-anmeldelser.

Samtidig er det en god idé, at du sørger for at linke til din terapeut-profil fra din egen hjemmeside og personlig LinkedIn-profil mm. På LinkedIn har man fx mulighed for at tilføje flere links under sine kontaktoplysninger. Under 'rediger kontaktoplysninger' og har du mulighed for at lave links til andre profil-relevante ting, såsom fx din terapeut-profil.

Hvis du får opbygget mange links, der peger ind på din profil udefra, vil den blive anset for 'vigtigere' og relevant i Googles øjne. Dermed vil du også 'nemmere' ved at blive fundet af Google og dernæst taget med i søgeresultaterne, når du fx søger på dit eget navn.

Læs også vores praktiske guide til, hvordan du udfylder din profil via linket nedenfor.

Din terapeutprofil

Sådan udfylder du den

Kontakt os

Har du spørgsmål til din terapeut-profil er du velkommen til at kontakte os.

Trine Hauberg
Kommunikationsansvarlig
th@dpfo.dk
+45 71 96 23 91