Psykoterapi i Europa

29. april 2024

Opfordrer til mere fokus på mental sundhed i EU

Dansk Psykoterapeutforening og European Association for Psychotherapy (EAP) opfordrer europaparlamentarikere til at fokusere på mental sundhed.

European Association for Psychotherapy (EAP) og EAPs 43 nationale medlemsorganisationer opfordrer op til europaparlamentsvalget i juni 2024 europaparlamentarikerne til at sætte fokus på mental sundhed og psykoterapi som et redskab til at løse nogle af problemerne med mental sundhed blandt de europæiske befolkninger.

Der er problemer med mental sundhed i de fleste europæiske lande. Samtidig er der efter min mening for stort fokus på medicin som løsningen, særligt når den bedste viden på området peger på, at psykoterapi bør være en del af standardbehandlingen. Det skal europæiske politikere gøres opmærksomme på, inden de peger på nye løsninger i forhold til den mentale sundhedskrise i Europaparlamentet,

- siger Pia Clementsen, formand for Dansk Psykoterapeutforening.

EAP har udarbejdet et kort positionspapir, som EAPs medlemmer nu vil bringe videre til kandidaterne til det kommende valg til europaparlamentet i juni 2024.

Baggrunden for EAPs initiativ er både den aktuelle trivselskrise og EU-Kommissionens nye strategi for mental sundhed, der blev offentliggjort i juni 2023. Strategien fremhæver flere initiativer, hvor psykoterapi bør spille en væsentlig rolle, og strategien understreger vigtigheden af at integrere psykoterapi som en kernekomponent i Europas sundhedssystemer.

EAP og Dansk Psykoterapeutforening ønsker at sætte fokus på psykoterapi, ikke kun som et alternativ til medicinsk behandling, men som en grundlæggende og effektiv intervention i forhold til psykisk sundhed. Vi opfordrer politikerne til at øge tilgængeligheden af højkvalitets psykoterapi. Det kan både mindske stress på arbejdspladsen, reducere henvisninger til psykiatrien og forbedre den generelle trivsel i befolkningen,

- siger Pia Clementsen.

Se positionspapiret nedenfor.