Klag over psykoterapeut MPF

Hvis du som klient har oplevet uetisk eller ureglementeret adfærd fra en psykoterapeut MPF, har du mulighed for at indsende en klage, der behandles af foreningens Klagenævn for Kvalitet og Etik. Når du indsender en klage, giver du samtykke til, at klagen deles med indklagede.

Klagenævnet for Kvalitet og Etik behandler klagesager med udgangspunkt i foreningens etikregler, som medlemmer af Dansk Psykoterapeutforening er forpligtet til at overholde. Selve klagen skal sendes til Dansk Psykoterapeutforening via formularen nederst på siden.

 

Inden du klager

Inden du indsender en klage, er det vigtigt, at du først selv forsøger at løse de problematikker, din klage omhandler. Prøv at kontakte den psykoterapeut MPF, som du har modtaget terapi fra, og som du vil klage over, og prøve at se, om I sammen kan løse de uklarheder og/eller problemer, der er opstået.

 

Kontakt Etikrådgivningen

Du har som klient også mulighed for at få råd og vejledning af foreningens Etikrådgivning. Etikrådgivningen kan hjælpe dig med en vurdering af, om der kan være grundlag for at klage, ligesom du kan få vejledning om klageprocedure. I disse tilfælde forholder rådgivningen sig til Dansk Psykoterapeutforenings etikregler og vejleder derudfra.

Foreningens Etikrådgivning deltager ikke i behandlingen af konkrete sager. Etikrådgivningen har tavshedspligt. De arbejder uafhængigt af Klagenævn for Kvalitet og Etik og står altså helt uden for sagsbehandlingen af klagesagerne.

Send en mail til Etikrådgivningen, hvor du kan bede om at blive ringet op.

Kontakt Etikrådgivningen

Gerda Rasmussen og Gitte Sjødin:

etikraadgivningen@dpfo.dk

 

Du kan forvente svar inden for 1-2 hverdage

Hvis ikke I kan finde en løsning sammen, eller hvis klagepunkterne er af så alvorlig karakter, at Dansk Psykoterapeutforening skal involveres, kan du sende en klage. Læs først nedenstående klagevejledning.

Nedenstående klagevejledning er en gennemgang af de mest almindelige spørgsmål i forbindelse med klagesager samt Dansk Psykoterapeutforenings privatlivspolitik. Hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål, kan du kontakte foreningens sekretariat.

Klagevejledning

Hvem kan indgive en klage?
Hvem og hvad kan man klage over til Klagenævnet for Kvalitet og Etik?
Hvad kan man regne med at få ud af at klage til Klagenævnet for Kvalitet og Etik?
Kan man få vejledning uden at klage og uden at være indklaget?
Hvad kan man ikke klage over?
Hvor lang tid tager behandlingen af en klagesag?
Hvordan indleder man en klagesag?
Hvordan bliver klagen behandlet i Klagenævnet for Kvalitet og Etik?
Hvis du klager
Kan man klage over Klagenævnet for Kvalitet og Etiks afgørelse?
Behandling af personoplysninger i forbindelse med en klagesag
Download klagevejledning som PDF

Indsend klage

Gå til klageformular

Klagehåndtering visuelt forklaret

Se hvordan klager håndteres