Hvis du som klient har oplevet uetisk eller ureglementeret adfærd fra en psykoterapeut MPF, har du mulighed for at indsende en klage, der behandles af foreningens Klagenævn for Kvalitet og Etik. Når du indsender en klage, giver du samtykke til, at klagen deles med indklagede.
Klagenævnet for Kvalitet og Etik behandler klagesager med udgangspunkt i foreningens etikregler, som medlemmer af Dansk Psykoterapeutforening er forpligtet til at overholde. Selve klagen skal sendes til Dansk Psykoterapeutforening via formularen nederst på siden.
Inden du indsender en klage, er det vigtigt, at du først selv forsøger at løse de problematikker, din klage omhandler. Prøv at kontakte den psykoterapeut MPF, som du har modtaget terapi fra, og som du vil klage over, og prøve at se, om I sammen kan løse de uklarheder og/eller problemer, der er opstået.
Du har som klient også mulighed for at få råd og vejledning af foreningens Etikrådgivning. Etikrådgivningen kan hjælpe dig med en vurdering af, om der kan være grundlag for at klage, ligesom du kan få vejledning om klageprocedure. I disse tilfælde forholder rådgivningen sig til Dansk Psykoterapeutforenings etikregler og vejleder derudfra.
Foreningens Etikrådgivning deltager ikke i behandlingen af konkrete sager. Etikrådgivningen har tavshedspligt. De arbejder uafhængigt af Klagenævn for Kvalitet og Etik og står altså helt uden for sagsbehandlingen af klagesagerne.
Send en mail til Etikrådgivningen, hvor du kan bede om at blive ringet op.
Gerda Rasmussen og Gitte Sjødin:
Du kan forvente svar inden for 1-2 hverdage
Hvis ikke I kan finde en løsning sammen, eller hvis klagepunkterne er af så alvorlig karakter, at Dansk Psykoterapeutforening skal involveres, kan du sende en klage. Læs først nedenstående klagevejledning.
Nedenstående klagevejledning er en gennemgang af de mest almindelige spørgsmål i forbindelse med klagesager samt Dansk Psykoterapeutforenings privatlivspolitik. Hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål, kan du kontakte foreningens sekretariat.
Klagevejledning