Hvis der klages over dig til foreningens Klagenævn for Kvalitet og Etik, vil du i første omgang modtage orientering om dette, kopi af klageskriftet, foreningens etikregler samt en klagevejledning.
Al korrespondance vedrørende klagen foregår i kontakt med Klagenævnet for Kvalitet og Etik, som naturligvis har tavshedspligt. Sagens afgørelse træffes af et samlet Klagenævn for Kvalitet og Etik.
Enhver, der har søgt psykoterapeutiske ydelser hos et medlem af foreningen kan klage over terapeutisk behandling. Studerende på en godkendt psykoterapeutuddannelse, kan klage over uddannelsen og personale på instituttet. Kolleger, som vurderer, at psykoterapeutiske kolleger ikke har overholdt foreningens etikregler i relation til en klient eller uddannelse, kan også klage.
Vær opmærksom på at din besvarelse og øvrige dokumenter og bilag er sagsakter i klagesagen, som derfor videresendes til klager. Bemærk, at du ikke må omtale andre klienter i din besvarelse uden samtykke, da de er beskyttet af din tavshedspligt.
Din besvarelse er grundlaget for Klagenævnet for Kvalitet og Etiks forståelse af dine handlinger og refleksioner under sagsforløbet og om de tanker, du har gjort dig siden. Refleksioner tager udgangspunkt i terapeutrollens og lærerrollens asymmetriske ansvar, og at man derfor i disse roller har et særligt stort ansvar for klarhed, grænsesætning og indføling i kommunikation og konflikthåndtering.
Nogle klager kan forekomme ubegrundede og vække stærke følelser hos dig. Imidlertid er det enhver klients/studerendes/kollegas ret at klage. Det er derfor vigtigt, at du i din besvarelse stræber efter at give en neutral og faglig refleksiv beskrivelse af din virkelighed – inklusive dine egne reaktioner og handlemåder.
Du har mulighed for at kontakte Klagenævnet for Kvalitet og Etik skriftligt for at bede om en præcisering af klagens indhold, hvis du er i tvivl om, hvad du skal udtale dig om. Vær opmærksom på, at al korrespondance og telefonnotater sendes til klager for høring.
I første omgang drejer det sig almindeligvis om at redegøre for hændelsesforløbet. Beskriv hændelsesforløbet så objektivt som muligt. Tag stilling til de konkrete klagepunkter, der vedrører dine handlinger. Det er vigtigt at koncentrere sig om klagens centrale punkter.
Du skal skrive på almindeligt og forståeligt dansk, og dit svar skal indeholde relevant dokumentation som bilag (fx udskrifter af e-mail udvekslinger, sms eller skriftlige aftaler).
I almindelighed vil en udtalelse på 1-2 A4-ark være tilstrækkelig, men i komplicerede sager kan den være noget længere. Du kan afslutte beskrivelsen med en sammenfatning og konklusion.
Du har mulighed for at kontakte sekretariatet eller Etikrådgivningen, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal besvare klagen. Du har også mulighed for at bede om en præcisering af klagens indhold, hvis du er i tvivl om, hvad du skal udtale dig om.
Gerda Rasmussen og Gitte Sjødin:
Du kan forvente svar inden for 1-2 hverdage
Ofte stillede spørgsmål