Hvis der klages over dig til foreningens Etikudvalg, vil du i første omgang modtage orientering om dette, kopi af klageskriftet, foreningens etikregler samt en klagevejledning.
Al skriftlig kommunikation i en etiksag foregår via foreningens sekretariat. Din sag behandles af medlemmer i Etikudvalget. Sagens afgørelse træffes af et samlet Etikudvalg.
Enhver, der har søgt psykoterapeutiske ydelser hos et medlem af foreningen, og som vurderer, at foreningens etiske regler ikke er blevet overholdt. Studerende på en godkendt psykoterapeutuddannelse, kan klage over uddannelsen og kolleger, som vurderer, at psykoterapeutiske kolleger ikke har overholdt foreningens etiske regler, kan også klage.
Vær opmærksom på, at din besvarelse og øvrige dokumenter og bilag er sagsakter i etiksagen, som derfor videresendes til klager.
Din besvarelse er grundlaget for Etikudvalgets forståelse af dine handlinger og refleksioner under sagsforløbet og om de tanker, du har gjort dig siden. Etiske refleksioner tager udgangspunkt i terapeutrollens og lærerrollens asymmetriske ansvar, og at man derfor i disse roller har et særligt stort ansvar for klarhed, grænsesætning og indføling i kommunikation og konflikthåndtering.
Nogle klager kan forekomme ubegrundede og vække stærke følelser hos dig. Imidlertid er det enhver klients/studerendes ret at klage. Det er derfor vigtigt, at du i din besvarelse stræber efter at give en neutral og faglig refleksiv beskrivelse af din virkelighed – inklusive dine egne reaktioner og handlemåder.
Du har mulighed for at kontakte sekretariatet, som sender din forespørgsel til dine sagsbehandlere i Etikudvalget, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal besvare klagen. Du har også mulighed for at bede om en præcisering af klagens indhold, hvis du er i tvivl om, hvad du skal udtale dig om.
I første omgang drejer det sig almindeligvis om at redegøre for hændelsesforløbet. Beskriv hændelsesforløbet så objektivt som muligt. Tag stilling til de konkrete klagepunkter, der vedrører dine handlinger.
Det er vigtigt at koncentrere sig om klagens centrale punkter. Jo mindre grundlag der er for en klage, jo enklere kan svaret være. Men det er afgørende, at du svarer på klagens substans.
Du skal skrive på almindeligt og forståeligt dansk, og dit svar skal indeholde relevant dokumentation som bilag (fx udskrifter af e-mail udvekslinger, sms eller skriftlige aftaler).
I almindelighed vil en udtalelse på 1-2 A4-ark være tilstrækkelig, men i komplicerede sager kan den være noget længere. Du kan afslutte beskrivelsen med en sammenfatning og konklusion.
Du har mulighed for at kontakte sekretariatet eller Etikrådgivningen, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal besvare klagen. Du har også mulighed for at bede om en præcisering af klagens indhold, hvis du er i tvivl om, hvad du skal udtale dig om.
Gerda Rasmussen og Gitte Sjødin:
Du kan forvente svar inden for 1-2 hverdage
Ofte stillede spørgsmål