Psykoterapeuter MPF (medlemmer af Dansk Psykoterapeutforening) er med til at sikre trivsel for elever, personale og forældre i folkeskolen, på efterskoler og højskoler. De spiller en afgørende rolle i at skabe et miljø, hvor eleverne kan trives, lære og udvikle sig både fagligt og følelsesmæssigt.
De arbejder typisk som rådgivere, terapeuter, lærere eller som bindeled til PPR og tager sig af alt lige fra skolevægring, konflikter og forebyggelse af mobning blandt eleverne.
En psykoterapeut MPF i denne funktion har ofte en uddannelsesbaggrund som folkeskolelærer eller pædagog, hvilket betyder, at de har indgående kendskab til skoleområdet. De har ofte mange års erfaring i skolevæsenet og ved, hvad der er på spil for elever, lærere og forældre.
Fordelen ved at have psykoterapeuter ansat direkte på skolen er, at de kender eleverne og lærerne, og at de hurtigt kan træde til og afhjælpe problemerne, før de vokser sig for store.
En psykoterapeut MPF, der er ansat på skoler, hjælper elever, lærere og forældre med fx:
- Mistrivsel
De tilbyder individuelle støttende samtaler til elever i mistrivsel og deres forældre, så de får hjælp og støtte til at tackle udfordringerne i deres dagligdag. Det kan være problemer som skolevægring eller følelsesmæssige vanskeligheder.
- Mobning og konflikthåndtering
De hjælper med at identificere og adressere potentielle konflikter og mobningsproblemer på skolen. Ved at tilbyde støtte til både elever og lærere hjælper de med at skabe et miljø, hvor alle føler sig respekterede og værdsatte. De bistår også som mægler ved konflikter mellem skole og hjem.
- Samarbejde med forældre og personale
Udover at arbejde direkte med eleverne samarbejder psykoterapeuter også tæt med forældre og skolens personale for at sikre en holistisk tilgang til elevernes trivsel. Dette inkluderer rådgivning, vejledning og ressourcer til at støtte eleverne både i skolen og derhjemme.
- Arbejdsmiljø
De arbejder tæt sammen med elever og personale for at skabe et trygt, støttende og følelsesmæssigt sundt miljø. De bistår også skolernes ledelse med at implementere trivselspolitikker.