Online cafémøder om senfølger af seksuelle overgreb

Landsforeningen SPOR tilbyder online cafemøder med faglige oplæg hver søndag frem til sommerferien. Har du et relevant fagligt perspektiv, du kunne tænke dig at formidle på et online cafémøde, tager Spor meget gerne imod ideer. Cafémøderne fortsætter på den anden side af sommerferien.

Søndag d. 7. juni kl. 16-17.30 glæder Spor sig til at præsentere Karin Dyhr, der har en egen historie med senfølger af seksuelle overgreb. Se mere

Deltag gratis i arrangementet https://zoom.us/j/99352599347

I oplægget vil Karin fortælle en smule om, hvorfor vi dissocierer, og hun vil fortælle noget om nogle af de forskellige typer dissociation.

“Hvorfor bliver jeg lissom væk, føler mig fjern og uvirkelig?”
“Hvorfor er det, som om jeg ‘mister tid’?”
“Hvorfor kan jeg pludselig ikke rigtig høre?”
“Hvorfor kan det føles, som om jeg er flere mennesker?”

Traumesymptomer er mangfoldige. Men det, der uden tvivl giver størst grund til undren og forvirring, er dissociation. Fjernhed. Underlige kropsoplevelser, måske endda, at kroppen slet ikke rigtig findes. Manglende erindring om ting, der er sket. Store udsving, som tit bliver set som ‘typisk borderline’. ‘Sære’ symptomer, som endda kan give anledning til en fejlagtig psykosediagnose.

Mest forvirrende er Dissociativ Identitetsforstyrrelse (DID). At mennesker kan optræde som vidt forskellige personer, virker naturligvis dybt forvirrende eller giver endog anledning til, at man – både omgivelserne og en selv – betvivler, at det kan være ægte. “Mon ikke, hun gør det for at få opmærksomhed?” Nej, det gør han eller hun ikke! Tværtimod vil de fleste gøre alt for ikke at vække opmærksomhed. Og ofte ser andre udelukkende den meget kompetente del, mens “de små” gemmer sig, angste for, at de overgreb, der måske ligger 30 år tilbage i tiden, skal blive opdaget eller gentaget.

Se mere på Spors hjemmeside HER

Video på YouTube om, hvordan du får adgang til møderne https://www.youtube.com/watch?v=DNmJgp9Jhgc

• Alle med link kan se oplægget, så du har mulighed for at invitere venner og familie med.
  • Spor bruger betalingsudgaven af Zoom, hvor sikkerheden er i orden.
  • Det bliver også muligt at være med anonymt.
  • Oplægget bliver ikke optaget.

Om Spor:

Landsforeningen Spor har til formål:

1. At synliggøre voksnes senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen.
  2. At indsamle og formidle viden om senfølger af seksuelle overgreb og pårørendeproblematikker.
  3. At skabe rammer for at medlemmerne kan danne netværk.
  4. At arbejde for at forbedre forholdene for voksne med senfølger og fremme medlemmernes interesser samfundspolitisk.

Spor er uafhængig af partipolitiske, økonomiske, behandlingsmæssige og religiøse interesser.