Om foreningen

Dansk Psykoterapeutforening (DPFO) repræsenterer psykoterapeuterne i Danmark. Foreningen blev grundlagt i 1993 og har i dag flere end 1600 medlemmer, der alle som minimum har en fireårig psykoterapeutuddannelse bag sig.

Foreningen har også et medlemsforum for de 35 godkendte psykoterapeutiske uddannelsessteder.

Dansk Psykoterapeutforenings vigtigste opgaver er at sikre en høj kvalitet i det psykoterapeutiske arbejde, at forbedre vilkårene for psykoterapi og psykoterapeuter i Danmark, og at gøre det nemt og trygt for alle at få hjælp fra en veluddannet og erfaren psykoterapeut.

Medlemskab er et kvalitetsstempel

I dag er der ingen statslige regler for, hvornår en person må kalde sig for psykoterapeut. Det betyder, at alle og enhver med ingen eller kun lidt uddannelse uhindret kan sætte et skilt på døren og tage imod klienter.

Derfor er et medlemskab af Dansk Psykoterapeutforening også et kvalitetsstempel. Alle vores medlemmer skal leve op til en række kriterier om uddannelse og erfaring for at få lov til at kalde sig Psykoterapeut MPF. Denne beskyttede titel er klienternes garanti for, at terapeuten har de kompetencer, der skal til for at give den rigtige hjælp og behandling.

Dansk Psykoterapeutforening arbejder også internationalt og er en del af World Council for Psychotherapy og The European Association for Psychotherapy (EAP), som repræsenterer en lang række af nationale foreninger for psykoterapi. Den internationale betegnelse for Dansk Psykoterapeutforening er The Danish Association of Psychotherapists.