Information om
coronavirus/COVID-19

Hvad betyder den nuværende situation under coronavirus/COVID-19 for psykoterapeuter? Vi har i Dansk Psykoterapeutforening løbende orienteret og informeret om især hjælpepakker og kompensationsordninger, når du har selvstændig virksomhed.

Coronavirus og forholdsregler, gældende frem til den 5. april 2021

Regeringen og støttepartierne er den 24. februar blevet enige om en plan for en mindre genåbning af samfundet den 1. marts, hvor de nuværende restriktioner er sat til at udløbe.

Det drejer sig blandt andet om en stor del af detailhandlen og udendørs kultur- og idrætsliv, der nu står overfor at kunne genåbne. Derudover kan udvalgte elever og studerende i Vest- og Nordjylland samt på Bornholm nu fysisk komme tilbage til skole og uddannelsessted.

Alle øvrige tiltag og restriktioner er blevet forlænget til og med den 5. april.

Forsamlingsforbuddet er dermed fortsat på maksimalt fem personer. Undtagen på Bornholm og ved udendørs idræts- og kulturaktiviteter.

Dansk Psykoterapeutforenings anbefaling til medlemmerne er derfor stadig de samme.

Vi opfordrer alle til at følge restriktionerne og bakke op om anbefalingerne og dermed deltage i, at smitten ikke breder sig.

Vores anbefalinger er fortsat de samme:

• Overgå så vidt muligt til online- og/eller telefonsessioner med klienter
  • Hav samtaler udendørs
  • Udskyd evt. samtaler
  • Hvis du vurderer, at du er nødt til at ses fysisk med en klient, så sørg for mindst 2 meters afstand, udluftning og brug håndsprit. Sprit alle overflader og håndtag flere gange dagligt og mellem hver klient. Brug mundbind i venteværelset og på vej ind og ud af kontoret. Følg Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger.
  • Vær opmærksom på dit eget helbred, og om du selv kan være smittebærer

Læs mere her:
Corona og sikkerhed i klinikken

Perioden løber fra 9. december 2020 og indtil der igen åbnes op. Vores anbefalingerne er fortsat gældende sammen med en eventuel forlængelse af den nationale nedlukning.

Kompensation

Psykoterapeuter kan søge om kompensation

Perioden, inden for hvilken man kan søge kompensation, løber fra den 9. december 2020, og indtil der igen åbnes op.

Som ansøger skal du kunne dokumentere, at du i år i kompensationsperioden har et omsætningstab på minimum 30% i forhold til den samme periode i 2019. Hvis du har et omsætningstab på mindre end 30%, er du ikke berettiget til at søge ordningen.

Du kan læse mere på virksomhedsguiden.dk HER

Søg om kompensation HER

Få generel viden om coronavirus/COVID-19 her:

Hotlines og rådgivning

Terapeutiske samtaler online

Mange medlemmer har indført samtale online, og flere spørger til, hvilke onlineplatforme, der er sikre i henhold til GDPR. Læs mere

Min Psykoterapeut – opret og afhold videosamtaler via Min Psykoterapeut

Om vacciner FAQ

Hvem kan blive vaccineret i første omgang? Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Dansk Psykoterapeutforening arbejder for, at psykoterapeuter kan blive en del af målgruppen.

Læs vores tidligere nyheder og anbefalinger om corona her:

Fra medlemsundersøgelse foretaget i januar-februar 2021