Information om coronavirus/COVID-19

Hvad betyder den nuværende situation under coronavirus/COVID-19 for psykoterapeuter? Vi har i Dansk Psykoterapeutforening løbende orienteret og informeret om især hjælpepakker og kompensationsordninger, når du har selvstændig virksomhed.

Coronavirus og forholdsregler, 13. januar 2021

Statsministeren og myndighederne har den 5. januar 2021 indført yderligere restriktioner, og de har delvist lukket landet ned. Restriktionerne er endnu engang forlænget den 13. januar – denne gang i tre uger frem til søndag den 7. februar.

Igen opfordrer de os alle til at følge restriktionerne og bakke op om anbefalingerne, og deltage i at smitten ikke breder sig.

Vores anbefalinger er fortsat de samme:

• Overgå så vidt muligt til online- og/eller telefonsessioner med klienter
  • Hav samtaler udendørs
  • Udskyd evt. samtaler
  • Hvis du vurderer, at du er nødt til at ses fysisk med en klient, så sørg for mindst 2 meters afstand, udluftning og brug håndsprit. Sprit alle overflader og håndtag flere gange dagligt og mellem hver klient. Brug mundbind i venteværelset og på vej ind og ud af kontoret. Følg Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger.
  • Vær opmærksom på dit eget helbred, og om du selv kan være smittebærer

Læs mere her:
Corona og sikkerhed i klinikken

Perioden løber fra 9. december 2020 og indtil der igen åbnes op. Vores anbefalingerne er fortsat gældende sammen med en eventuel forlængelse af den nationale nedlukning.

Kompensation

Myndighederne pålægger ikke selvstændige psykoterapeuter at lukke deres virksomhed, hvis den anbefalede afstand kan holdes. Derfor kan vores faggruppe ikke søge om kompensation (med mindre det kan dokumenteres, at den rette afstand på 2 meter ikke kan garanteres). Kun visse liberale serviceerhverv, hvor den smitteforebyggende afstand ikke kan sikres, lukkes. Det gælder f.eks. tatovør-, skønheds- og massageklinikker og frisører, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder.

Læs mere her om, hvem der lukkes: Samlet oversigt over gældende nationale skærpede tiltag

Du kan også læse mere her på Virksomhedsguiden.dk

Få generel viden om coronavirus/COVID-19 her:

Hotlines og rådgivning

Terapeutiske samtaler online

Mange medlemmer har indført samtale online, og flere spørger til, hvilke onlineplatforme, der er sikre i henhold til GDPR. Læs mere

Min Psykoterapeut – opret og afhold videosamtaler via Min Psykoterapeut

Læs vores tidligere nyheder og anbefalinger om corona her: