Interview
12. august 2024
Eleverne lærer at lytte til hinanden og sætte ord på følelser og tanker
Når jeg taler med et barn eller en gruppe af børn, der mistrives eller er i konflikt, går jeg meget op i at møde det enkelte barn helt åbent. Hvad er det, der er svært, og hvad oplever barnet fra sit perspektiv. Væsentligt er det at få skabt et trygt rum, hvor det er tilladt at udtrykke tanker og følelser,
- siger Karen Petersen
Med en baggrund som skolelærer og en diplomuddannelse i specialpædagogik har Karen Petersen været ansat på Buddinge Skole siden 2001.
Efter at hun tog familieterapeutuddannelsen på Kempler-instituttet i 2018 gik hun fra at undervise til kun at arbejde med trivsel på skolen. Uddannelsen som psykoterapeut bidrog til, at hun fik øjnene op for en anderledes måde at arbejde med udfordringer på.
Hvor jeg tidligere arbejdede mere kognitivt og havde meget fokus på at definere problemer, lave handleplaner og opsætte regler, så går jeg nu meget mere procesorienteret og relationelt til værks i mødet med børnene. Jeg er der ikke for at forandre dem – men møde dem, der hvor de er og skabe en fælles forståelse. Her sker udviklingen,
- siger Karen Petersen.
Karen Petersen er psykoterapeut MPF og ansat på Buddinge Skole som trivsels- og familievejleder
Samtidig ser Karen Petersen det som en stor fordel, at hun både er lærer og psykoterapeut og har sin to-faglighed at trække på.
Jeg ved noget om det at undervise, jeg kan arbejde med klasser og gruppedynamikker, jeg ved noget om familier, børns udvikling og trivsel, og jeg har adgang til alle systemer rundt om barnet - jeg kan tale med forældre, lærere, og jeg kan arbejde sammen med psykologer og socialrådgivere
- siger Karen Petersen.
Den samme fordel har ledelsen set, da de valgte at ansætte hende på skolen 4 dage om ugen. Alle skoler får en pulje penge til inklusion, og skolelederen vurderede, at nogle af de penge var godt givet ud ved at ansætte Karen Petersen på skolens budget.
Jeg bidrager med kompetencer på skolen, som de har brug, og jeg arbejder på en måde i skolesystemet, som ingen andre gør. Fordi jeg har en uddannelse som psykoterapeut.
En af de helt store problemstillinger for mange børn i skolen er vigtigheden af at indgå i fællesskaber og blive accepteret. Er fællesskabet utrygt, kommer alle overlevelsesstrategier i spil hos børnene, fordi ingen ønsker eller kan tåle at være udenfor.
Det kan i høj grad præge en klasse og give mistrivsel. Karen Petersen arbejder derfor ofte med klasser og pige- eller drengegrupper.
I starten mødes vi og leger, griner og hygger os sammen. Når der er skabt et så trygt rum som muligt, begynder vi også at snakke sammen og dele tanker og følelser. Vi tager f.eks. en runde, hvor alle får lov at fortælle, hvordan de har det i gruppen. Hvad er godt, hvad er svært. Jeg faciliterer samtalen, og børnene lytter til hinanden og får lov til at byde ind med, hvordan de andres fortællinger påvirker dem. På den måde spejler børnene sig i hinanden og ved at lytte styrkes deres mentaliseringsevne. Stille og roligt bliver der skabt en fælles forståelse, som at pille et garnnøgle op der er blevet filtret. Og så løser de ofte selv problemet, - eller problemet forløses,
- siger Karen Petersen.
At få børn til at forstå hinanden på den måde, det kan man ikke, hvis man kun arbejder kognitivt. Man er nødt til både at have følelser og krop i spil for at sætte gang i forandringsprocesser”, fortsætter hun, ”og det er helt klart min psykoterapeutiske baggrund, der former min tilgang her, fordi vi lærer så meget om relationer og processer på uddannelsen,
Karen Petersen inddrager altid forældrene i et forløb
Angst, ensomhed, lavt selvværd, skolevægring og børn, der har svært ved at regulere sig følelsesmæssigt, er problemstillinger Karen Petersen møder hver dag blandt de 750 elever, der går på Buddinge Skole.
Ifølge hende er den store udfordring i dag, at mange børn ikke har fået nok kontakt, selvom alle gør deres bedste.
Når børnene ikke har fået den hjælp, de har brug for - at blive holdt i hånden, trøstet og spejlet - så kan det slå ud i følelsesmæssige problemer og adfærd i skolen på mange forskellige måder:
Dårlige normeringer i daginstitutioner, vores store forbrug af skærme og folkeskolereformen i 2014 med stor vægt på præstationer, er alt sammen med til at præge børnene. Generelt stiller vi for store krav til vores børn, og mange får ikke opfyldt deres grundlæggende behov. Og så bliver børnene i tvivl om de kan klare det – og om de er gode nok til at være del af fællesskabet,
- siger hun og fortsætter:
I mit perspektiv mangler der også viden i systemerne om, hvordan man arbejder med børns følelsesmæssige udvikling. Fokus er meget på kognition, og at børn skal lære at gøre ting på en bestemt måde, efter et bestemt regelsæt. Fremfor at møde det, der er og finde ud af, hvad barnets modstand handler om. Hvad er det, barnet prøver at fortælle. Hvad er det, barnet ikke har fået tilstrækkeligt af.
Når Karen Petersen inviteres ind i en ny opgave og skal have et forløb med et barn eller en gruppe af børn, inddrages forældrene altid.
Det er vigtigt, at forældrene godkender og bakker op om forløbet. I nogle sager kan det også være et samspil i familien, som gør, at barnet kommer i vanskeligheder i skolen.
Forældrene spiller en stor rolle i at hjælpe deres barn. Især har jeg fokus på, at de ikke må dømme børnene. Kun at fortælle barnet, hvad der er rigtig og forkert opførsel, kan medføre, at barnet føler sig endnu mere udskammet,
- siger Karen Petersen
I stedet lægger hun op til, at forældrene lytter og sætter sig ind i at forstå barnets aktuelle situation og adfærd. Barnet skal føle sig støttet i, at det ikke er forkert. Og at det er legitimt at føle og tænke, som det gør.
Den samtale de skal have med barnet, skal være hjælpsom for barnet. Det taler jeg med forældrene om. Vi har ikke brug for som skole, at børnene kommer hjem og får en skideballe
Mange forældre er overraskede og lettede over, er det ikke er sværere:
Jeg har set det ske mange gange. Forældrene går hjem og øver sig på at lade være med at have så mange gode råd og formaninger. I stedet lytter de til barnet. Og det skaber en positiv udvikling
- siger Karen Petersen
Udover at arbejde med skolens børn og forældre, yder Karen Petersen også supervision til skolens lærere og pædagoger.
Her er hendes dobbelte faglighed og baggrund som lærer især et stort plus, fordi hun ved, hvordan det er at stå ude i et klasselokale og skulle tage lederskab over en klasse – med børn der f.eks. ikke kan regulere sig følelsesmæssigt.
Derudover har hun et tæt samarbejde med andre faggrupper, hvor kommunen de sidste to år har lagt alle fagligheder ind på skolen, så samarbejdsprocessen bliver nemmere. Dvs. at psykologer, socialrådgivere og familiebehandlere m.fl. sidder fast på Buddinge Skole.
Psykoterapeut MPF, Karen Petersen, har været ansat på Buddinge Skole siden 2001
Hvor Karen Petersen er ansat til at gribe børnene, få løsnet op for konflikter eller mistrivselsproblemer og forebygger, at problemerne eskalerer, så tager andre over, når der f.eks. er skrevet en underretning, et barn har behov for særlig støtte eller skal henvises til udredning. Sammen står de utrolig stærkt, siger Karen Petersen.
At vi bor under samme tag giver os i høj grad mulighed for at sætte ind med en tidlig indsats, forebygge mistrivsel på skolen og ikke mindst handle hurtigt og effektivt med hjælp og foranstaltninger. At vi er så mange forskellige fagligheder er et kæmpe plus. Vi kender hinanden og børnene og har nem adgang til faglig sparring hos hinanden