Nyhed
17. november 2022
Dansk Psykoterapeutforening lancerer nyt logo og ny hjemmeside
Dansk Psykoterapeutforening præsenterer i dag en ny visuel identitet. Den visuelle forvandling, som både består af nyt logo, nye farver og ny hjemmeside skal på ny repræsentere alle psykoterapeuter MPF. Samtidig skal den understøtte processen, hvor vi i foreningen de seneste år har sat turbo på professionalisering og kvalitetssikring af faget og uddannelserne.
Det nye logo er et ovaltformet emblem, hvor navnet Dansk Psykoterapeutforening omkranser et fredfyldt ansigt. I bunden afsluttes kransen med foreningens stiftelsesår 1993. Logoet kommer også i en version, som medlemmerne må anvende, hvor stiftelsestallet er udskiftet med ”MPF”. Med introduktionen af det nye logo udgår det tidligere blå-grønne logo.
Det nye logo lanceres i to versioner: ét officielt logo samt et MPF-logo, som du som medlem må anvende på din hjemmeside etc.
Symbolet i Dansk Psykoterapeutforenings nye logo viser et fredfyldt venligt ansigt – som det man møder hos en psykoterapeut. Symbolet er netop et billede på medlemmerne, som derfor er repræsenteret i symbolet med betegnelsen M, P og F. Et medlemskab af Dansk Psykoterapeutforening er et kvalitetsstempel, hvilket understreges af logoets ovale emblem-lignende form.
Logoet skal være et stærkt, samlende og troværdigt symbol. Foreningen arbejder for at sikre, at den psykoterapeutiske behandling, som medlemmerne praktiserer, bliver udført på basis af veldokumenterede metoder samt faglige og etiske standarder. Logoet skal derfor signalere, at psykoterapeuter MPF er et trygt valg for mennesker med psykiske eller personlige problemer
- Pia Clementsen, formand for Dansk Psykoterapeutforening
Foruden det nye logo omfatter foreningens nye visuelle udtryk også en ny farvepalette, nye grafiske illustrationer samt en opdatering af skrifttyper og billeder.
Dansk Psykoterapeutforenings nye farvepalette
Den nye farvepalette består af både mørke og lyse nuancer, der kan kombineres på kryds og tværs. De mørke nuancer giver Dansk Psykoterapeutforening troværdighed og seriøsitet, og de lyse sikrer, at vi også fremstår moderne og friske.
Den nye visuelle identitet udspringer fra psykoterapiens arbejde med menneskets tanker, følelser og søgen efter den mentale ro. Værdier som nærvær, åbenhed og faglighed har dannet grundlag for udtrykket i designet, som skal sikre et professionelt og genkendeligt udtryk på tværs af kanaler og materialer"
- Pia Clementsen, formand for Dansk Psykoterapeutforening
Samtidig med den nye visuelle identitet lancerer vi vores nye hjemmeside
Lanceringen af den nye visuelle identitet sker samtidig med, at foreningen også får en ny hjemmeside. Her er der stort fokus på brugervenlighed og tilgængelighed. Samtidig er værdier som nærvær, samtale og i øjenhøjde tænkt ind i designsproget og funktionerne.
Målet med den nye hjemmeside er at give dig som medlem mere værdi i dit daglige virke som psykoterapeut, hvad end du søger efter kurser, rådgivning, faglig inspiration eller netværk.
Den nye hjemmeside sigter desuden at udbrede kendskabet til faget og medlemmernes kompetencer ved at levere viden til inspiration om psykoterapi og psykiske lidelser. Denne viden om faget er hjemmesidens røde tråd, der går igen på både terapeutprofiler og uddannelser for at skabe tydelighed, transparens og sammenhæng. Af nye funktioner kan blandt andet nævnes en forbedret søgefunktion ”Find psykoterapeut” og ”Godkendte uddannelser”.
Logoet og hjemmesiden er designet af Kontrapunkt.
Hvis du har spørgsmål til hjemmesiden, er du velkommen til at kontakte kommunikationsansvarlig Trine Hauberg: th@dpfo.dk
Seneste nyheder