BT stiller skarpt på familiekriser og parterapi under corona

parterapeuter corona

Dansk Psykoterapeutforenings nye medlemsundersøgelse viser, at 28 pct. af medlemmerne har fået nye klienter på grund af corona. Især parforholdene er under pres. Det skriver BT i dag med udgangspunkt i den nye undersøgelse. Psykoterapeuter MPF Anja de Thurah og Lise Kramer Schmidt er interviewet til artiklen:

Nu rammer corona familielivet: Så slemt står det til

Ikke nok med at covid-19 har skabt en masse problemer i samfundet med nedlukning, hjemmeskoling og socialt fravær. Nu har coronaproblemerne banet sig vej hele vejen ind i parforholdet på flere områder.

Flere søger mod parterapi på grund af corona, og under pandemien har knap 20 procent af dem sågar gået med tanker om skilsmisse.

»Det er ret tydeligt, at der er en sammenhæng mellem corona og bøvl i parforholdet. Coronaisolation kan forstærke dårlig trivsel i parforhold, det er jeg slet ikke i tvivl om,« siger Lise Kramer Schmidt, der har været par- og familieterapeut i ti år og har klinik på Frederiksberg.

Det samme oplever Anja de Thurah, parterapeut i Nyborg, der sågar har måttet ændre i sin terapi, fordi corona har påvirket forholdene så meget.

»Før corona var min terapi mere procesorienteret, nu er det mere brandslukning for at finde en måde, hvorpå parrene kan komme igennem det. Det handler mere om overlevelse,« siger Anja de Thurah.

Læs hele artiklen på BT online her