Godt nytår 2021

af Pia Clementsen, formand i Dansk Psykoterapeutforening

Kære medlemmer

Først og fremmest GODT NYTÅR!

Vi stod håbefulde ved tærsklen til det nye år. Vaccinen er på vej, og ligeså er lyset.

Før vi overhovedet var kommet i gang med det nye år, kom tilbageslaget med den nye corona-variant og endnu strengere restriktioner. Du kan nu læse foreningens anbefalinger på hjemmesiden.

Jeg tror roligt, jeg kan sige, at vi alle er trætte af det. Trætte af at skulle passe så meget på. Trætte af at skulle være så fleksible. Trætte af uvisheden.

Vi ved, at familier slider på hinanden. At mange mennesker har mistet deres job. At nogle af de mest sårbare og isolerede børn og unge bliver endnu mere isolerede.

Så der er brug for os! Der er brug for jer alle, – og det vil blive mere og mere tydeligt i 2021.

Bestyrelsen og jeg er i gang med et vigtigt arbejde med at synliggøre endnu mere for omverdenen – og særligt på politisk niveau – hvad det er, vi kan!

Lige inden jul fik vi et debatindlæg i Information, hvor vi i halen af den nye aftale om gratis psykologhjælp til unge, tilbød vores ekspertise til at understøtte indsatsen og undgå de lange ventelister. Det debatindlæg følger vi nu op på med breve til samtlige politiske ordførere. Flere af dem havde vi allerede møder med i efteråret, så de begynder at kende os.

Jeg er fuld af gode forventninger til 2021.

Vi er i foreningen gået i gang med et spændende samarbejde med alle vores psykoterapeutuddannelser med henblik på at opnå niveauvurdering på masterniveau. Når vi har fået vores uddannelser på masterniveau bliver vi meget svære at komme udenom.

Derudover byder 2021 på flere spændende kurser og fyraftensmøder, så snart vi må være sammen igen. Men indtil da vil vi gøre, hvad vi kan for at holde jer opdaterede med spændende online-begivenheder, der kan inspirere i den mørke tid.

Vær især opmærksom på Danmarkspremiere på filmudgaven af Pigen Under Vandet d. 2. februar. Forestillingen er blevet til i et samarbejde mellem Dansk Psykoterapeutforening, Selskabet For Psykoterapi og The Art of Transformation. Efter forestillingen er der paneldebat, hvor I alle kan stille spørgsmål til panelet.

Så fat håb, kære venner! Det kan synes uoverstigeligt lige nu, men der er lys forude. Også for os som faggruppe.

Varme ønsker for 2021 til jer alle sammen!