Vibeke Lubanski, sekretariatschef i Dansk Psykoterapeutforening, fylder 50 år

En god lytter og formidler

Vibeke Lubanski fylder 50 år, fredag den 6. november 2020

Vibeke Lubanski er sekretariatschef i Dansk Psykoterapeutforening, hvor hun hver dag er med til at arbejde for og sikre en høj kvalitet i det psykoterapeutiske arbejde, at forbedre vilkårene for psykoterapi og psykoterapeuter i Danmark, og at gøre det nemt og trygt for alle at få hjælp fra en veluddannet og erfaren psykoterapeut.

Vibekes interesse for psykoterapien startede, da hun som ny-uddannet cand.scient.soc’er fra RUC fik job på Center for Små Handicapgrupper, et videnscenter under Socialministeriet. Det blev til 7 år i videnscentret, hvor hendes fokus var på mennesker med sjældne handicap og sygdomme – og deres pårørende. Vibeke deltog på patientforeningernes weekendmøder og blev optaget af den indflydelse, på godt og ondt, som handicap og sygdom har på hele familien. Det inspirerede Vibeke til selv at tage en 4-årig efteruddannelse i familieterapi på Dansk Institut for Familieterapi.

Siden fortsatte karrieren som mellemleder i Red Barnet med projekter for udsatte børn i Danmark, Grønland og Europa, efterfulgt af nogle år tilbage på Kontor for Handicap og Psykisk sårbarhed i Socialstyrelsen.

Vibeke er kendt som en god lytter og formidler. Hun er en energisk, smilende og engageret kvinde, med stor trang til udvikling og kreativitet i opgaveløsningen.

Vibeke har et brændende hjerte for at hjælpe, dem der har brug for en kærlig hånd i ryggen. Det har hun fået med i dåbsgave. Hun voksede op i en stor familie med en mor, der var pædagog og i mange år også arbejdede inden for handicap-området – og en far, der var kommet til Danmark i slutningen af 1950’erne som flygtning fra Polen under Den Kolde Krig. Begge forældre med en stor lyst på livet! Et mangfoldigt og åbent barndomshjem med pust fra efterkrigens traumer.

I fritiden har Vibeke de seneste år særligt været engageret i at arbejde som frivillig psykoterapeut i TUBA samt at tilbyde facilitering af familiearbejde til handicapforeninger.

Dagen fejres i corona-sikre rammer i hjemmet i Allerød med hendes mand Odd og sønnerne Troels og Marcus.

Stort tillykke med de 50 år!

Nyhedsbreve