Terapeutiske samtaler online

Psykoterapeuter verden over må i disse tider finde nye veje. Vores fag, som jo i den grad bygger på samtale og nærvær, og som afhænger af relationen imellem terapeut og klient bliver udfordret i disse coronatider.

Heldigvis er teknologien med os, og det er muligt at have terapeutiske samtaler online. Men det er en lidt anden disciplin, der kræver vores opmærksomhed på en ny måde.

Flere medlemmer spørger, hvilke onlineplatforme, der er sikre i henhold til GDPR. Det har vi spurgt Datatilsynet om, og de vil ikke pege på nogle specifikke løsninger. Der er efterhånden mange udbydere på markedet, og det de anbefaler, at du som terapeut undersøger, er:

• Tilbyder firmaet en databehandler-aftale og har en persondatapolitik skrevet på dansk?
  • Du skal kunne finde firmaets hovedadresse og se hvor i verden, det kommer fra.
  • Derudover skal du overveje, om du er tryg ved at videregive oplysninger til firmaet for at bruge deres software.

Endvidere har vores europæiske forening European Association for Psychotherapy i anledning af COVID-19 udsendt et nyhedsbrev med tips og tricks til, hvad man skal være opmærksom på som psykoterapeut, når man tilbyder onlineterapi. Dem vil vi gerne dele med jer her. Det er godt nok på engelsk, men vi håber alligevel, det kan være brugbart for jer.

Som terapeut er der jo en masse, vi kan gøre for at skabe det rette onlinerum for samtalen. Det handler både om at sørge for, at der er ro, god lyd og lys, der hvor man selv sidder. Men det handler lige så meget om at vejlede klienten til at gå ind i online-rummet.

Inden man går på, er det også vigtigt, at man som terapeut har overvejet hvilke situationer, der kan opstå, så man har mulighed for at tale med klienten om det fra starten.

Læs EAP’s guide i deres seneste nyhedsbrev her