Resultater af EAP’s undersøgelse om corona

Hvordan har psykoterapeuter i Europa håndteret coronakrisen?

Det har EAP – European Association for Psychotherapy – foretaget en spørgeskema-undersøgelse om, blandt alle deres medlemmer i Europa. Skemaet blev også sendt ud til medlemmer i Dansk Psykoterapeutforening i efteråret 2020.

Resultaterne er netop udkommet. Og belyser hvilke primære problemstillinger psykoterapeuter i Europa har mødt hos klienter, hvordan de har håndteret at skulle arbejde med onlineterapi, hvilke udfordringer de har mødt, og hvordan krisen har påvirket psykoterapeuter og faget psykoterapi.

Problemstillinger
Resultaterne af undersøgelsen viser bl.a., at de mest almindelige problemstillinger hos klienter er ensomhed, angst, panikanfald, depression og selvmordstanker.

Forholdene i hele Europa stemmer meget godt overens med, hvad vi oplever lokalt i Danmark. Ligeledes hvad angår at inddrage og gennemføre online-terapi.

Fordele ved online-terapi
Psykoterapeuter synes at have tilpasset sig imponerende hurtigt og godt, hvad det angår at arbejde terapeutisk online. Mange har sågar opdaget flere fordele ved onlineterapien. De vigtigste fordele:

• “Some clients found it easier to talk in their own home. They also felt more secure from potential infection. Psychotherapists found that their clients were able to access their emotional states more easily at times.”
  • “Their professional work seems to be getting done more quickly. There is less shame in the “room”. There is less anxiety related to travel and parking for example. There are some advantages to the disinhibition (distancing) that was created by an online presence.”
  • “It has definitely suited a number of clients more, as the sessions are focused on the moment, and some clients find it easier to express themselves in their own environment.”
  • “It was the only way anxious, vulnerable and ill people could continue the therapy.”
  • “For people with social phobia, it was less difficult to show up in online sessions.”
  • “No fear of infection and therefore relaxed atmosphere, some clients were happy to be able to show their private surroundings, very dense and intensive conversations by concentrating on the face or only the voice.”
  • “For some people, the fact of organizing online sessions seemed to prove to them that they mattered enough for me to find a way for us to see other.”
  • “For first time, working online with clients in therapy, seems easier.”

KONKLUSION
Noget af stigmatiseringen i at søge psykoterapi og have samtaler hos en psykoterapeut er blevet reduceret. Med krisen er det blevet demonstreret, at det er muligt – og effektivt – at modtage psykoterapi inden for rammerne af ens eget hjem, og dette har gjort psykoterapi meget mere tilgængeligt.

Der er tegn på, at psykoterapeuter har foretaget et paradigmeskift, som har skabt en ny fremtid for dette vitale, følelsesmæssige og psykologisk ‘helende’ arbejde – en fremtid, som nu også kan omfatte online-terapi. Der er allerede blevet foreslået etisk praksis og retningslinjer for online-psykoterapi i fremtiden

Mere end noget andet har psykoterapeuter erkendt, at de har meget at yde positivt til samfundet, især i denne tidsalder med usikkerhed, frygt og angst.

Læs undersøgelsen her, på engelsk: