Politik og presse

Psykoterapeuter spiller en afgørende rolle for den mentale folkesundhed i Danmark. De arbejder med forebyggelse og behandling af psykiske sygdomme i blandt andet folkeskolen, kommunerne, psykiatrien og i private organisationer. Dyk ned i vores politiske arbejde, holdninger og presseindsats her.

Interessevaretagelse

Vores politiske indsats

Dansk Psykoterapeutforening arbejder for en øget anerkendelse i samfundet af, at psykoterapeuter MPF er en vigtig faggruppe i arbejdet med mental sundhed i Danmark.

Psykoterapeuter har nogle vigtige kompetencer i forhold til at forbedre danskernes mentale sundhed.

Seneste debatindlæg

Danskernes brug af psykoterapi

Stigende tilgang af klienter

53 % af vores medlemmer har inden for det seneste år oplevet en stigende tilgang af klienter

Depression og nedtrykthed

Danskerne går oftest i terapi for depression eller nedtrykthed.

Flest på Sjælland og i hovedstaden går i terapi

50 % af befolkningen på Sjælland og i hovedstaden angiver, at de selv eller et nært familiemedlem har konsulteret en psykoterapeut eller psykolog

Kilder:

Befolkningsundersøgelse af Dansk Psykoterapeutforenings via analyseinstituttet YouGov (2016). Dansk Psykoterapeutforenings medlemsundersøgelse (2019)

Seneste høringssvar

Seneste nyheder