Hvad er EAP?

European Association for Psychotherapy (EAP) er en sammenslutning af 128 nationale foreninger for psykoterapi i Europa. EAP har til formål at støtte og promovere psykoterapi i EU samt at sikre indflydelse på den udvikling og lovgivning, der udvikles i forhold til psykoterapeutiske standarder i de europæiske lande og i EU.

EAP er baseret på “Strasbourg Declaration on Psychotherapy of 1990” og arbejder for at repræsentere og vedligeholde de højeste professionelle standarder for en fri og uafhængig psykoterapeutisk praksis samt opretholde høje standarder for europæiske psykoterapeuters kompetence og professionalisme.

I øjeblikket arbejder EAPs bestyrelse på at lobbye i EU for at få indflydelse på den udvikling og lovgivning, der udvikles i forhold til psykoterapeutiske standarder i de europæiske lande og i EU. Dette gøres bl.a. ved at stille relevant dokumentation og information tilgængelig for de politiske organisationer og regeringer i EU. Til dette formål har foreningen den seneste tid arbejdet på at få etableret en ny hjemmeside og flere nye materialer.

Læs mere om EAP på deres hjemmeside her

Om EAP

• EAP blev etableret i 1991 med det formål at støtte og promovere psykoterapi i Europa
  • Foreningen samler 120.000 psykoterapeuter og 128 forskellige organisationer, der arbejder med psykoterapi fra 41 lande i Europa.
  • Foreningen er baseret på “Strasbourg Declaration on Psychotherapy of 1990” og foreningen arbejder for at repræsentere og vedligeholde de højeste professionelle standarder for en fri og uafhængig psykoterapeutisk praksis, og opretholder høje standarder for europæiske psykoterapeuters kompetence og professionalisme
  • Dansk Psykoterapeutforening blev medlem af EAP i 1998
  • Dansk Psykoterapeutforening er udnævnt til NUO (National Umbrella Organization) og er dermed Danmarks kontakt til EAP.