Dansk Psykoterapeutforenings medlemskab af EAP

Dansk Psykoterapeutforening har siden 1998 været medlem af den europæiske forening European Association for Psychotherapy (EAP), der er en sammenslutning af 128 nationale foreninger for psykoterapi i Europa. EAP har til formål at støtte og promovere psykoterapi i EU samt at sikre indflydelse på den udvikling og lovgivning, der udvikles i forhold til psykoterapeutiske standarder i de europæiske lande og i EU.

Som NUO (National Umbrella Organization) er Dansk Psykoterapeutforening den forening i Danmark, der har kontakt til EAP. For at blive NUO skal man være den forening i landet med flest medlemmer samt repræsentere flere anerkendte tilgange til terapi.

Dansk Psykoterapeutforening er godkendt til at være den nationale tildelingsorganisation for det europæiske certifikat i psykoterapi for psykoterapeuter i Danmark (National Awarding Organization (NAO)). Foreningen bliver evalueret hvert 7. år.

Hvad betyder EAP for dig som medlem af Dansk Psykoterapeutforening?

• Arbejdet for anerkendelse

EAP arbejder på at få professionen anerkendt i EU, ligesom Dansk Psykoterapeutforening i øjeblikket arbejder på at få anerkendt professionen nationalt. Her giver samarbejdet med EAP inspiration, da der er nogle af de andre europæiske lande, der er nogle skridt foran os i dette arbejde.

• EAP sætter kvalitetsstandarder

EAP har igennem årene udarbejdet adskillige kvalitetsstandarder og politiske positionspapirer, som vi i Danmark løbende har ladet os inspirere af. Dansk Psykoterapeutforenings nuværende etikregler er eksempelvis blevet til på basis af EAPs arbejde.

• Du kan blive certificeret som europæisk psykoterapeut af EAP

EAP har udviklet et europæisk certifikat: the European Certificate of Psychotherapy (ECP), for at understøtte en standardisering af professionen i Europa. ECP blev etableret for at sikre en egnet fælles europæisk standard for uddannelse og træning af psykoterapeuter.

Du kan læse mere om, hvordan du ansøger om et ECP-certifikat her