Bliv certificeret som europæisk psykoterapeut af EAP

Som psykoterapeut har man mulighed for at ansøge om et europæisk certifikat og blive såkaldt ”ECP-holder”, som er et bevis på, at man lever op til EAP’s fælles europæiske standard for psykoterapeuter.

Det er den europæiske forening European Association for Psychotherapy (EAP), der har udviklet certifikatet ”The European Certificate of Psychotherapy” (ECP) for at sikre en egnet fælles europæisk standard for uddannelse og træning af psykoterapeuter. Et ECP-certifikat er særligt brugbart, hvis man planlægger at arbejde andre steder i Europa.

At blive ECP-holder koster 240 Euro som engangsbeløb. Herefter koster det 50 Euro om året. Som ECP-holder kommer man til at fremgå af EAP’s internationale onlineregister over psykoterapeuter, således at det er muligt at få opgaver på tværs af landegrænser.

Med ECP kan man desuden søge om WCPC, der er World Certificate of Psychotherapy, hvilket udstedes af World Council for Psychotherapy, der samarbejder med EAP.

Du kan læse mere om ECP her

Krav til at blive ECP-holder

For at blive godkendt som ECP-holder af EAP er der en lang række krav om uddannelse og erfaring, som du skal opfylde. Det er således ikke alle psykoterapeuter, der kan blive godkendt. Du skal:

• Være medlem af en forening, som har et klageorgan, fx Dansk Psykoterapeutforening.
  • Samlet set må din uddannelse – både grunduddannelse og psykoterapeutiske uddannelse – ikke have været på færre end 3200 timer, og uddannelserne skal være taget over minimum syv år
  • De sidste fire år af din uddannelse skal være i psykoterapi på mindst 1400 timer. Der er også krav om supervision og egenterapi.
  • Derudover skal man have minimum tre års universitetsuddannelse eller tilsvarende

Læs de specifikke krav til at blive ECP-holder her

Sådan ansøger du

• Tjek om du lever op til ovenstående krav for at kunne ansøge