Svar til: Honorar til de folkevalgte – replik til en facebook

Forside Medlemsområde Generalforsamling 2019 Honorar til de folkevalgte – replik til en facebook Svar til: Honorar til de folkevalgte – replik til en facebook

Kresten Kay
Deltager

Fra det netop udsendte påtegning af regnskab fra de interne revisorer i foreningen op til generalforsamlingen i år, fremgår det at formanden har modtaget dækning af “transporttid” fra og til egen bopæl, samt betalt telefon og internet på hjemmeadresse. Dette skal altså lægges oven i de 30.000,- om måneden for 2 dages arbejde om ugen.

I min verden er det bemærkelsesværdigt at formanden i en foreningen af vores størrelse får dækning af “transporttid” og får betalt telefon og internet. Så vidt jeg ved, er det ikke en beslutning der er at finde på skrift noget steds og ikke en beslutning som fremgår af bestyrelsesreferater. Jeg kan dog tage fejl.

Dertil kommer at der for nogle år siden blev ansat en sekretariatschef der alt andet end lige må varetage en del af de opgaver der førhen var pålagt formanden.

Desuden er det ikke til at finde en “arbejdsbeskrivelse” med pointering af specifikke arbejdsområder som en formand skal varetage.

Derfor mener jeg, at Karin Westh har helt ret, når hun efterspørger en konkret formulering af arbejdsopgaver og fordelingen mellem administrative og politiske opgaver.

Dette mener jeg dog skal uddybes med gennemskuelighed i hvad formanden modtager udover honorar i form af diverse dækninger af udgifter, deltagelse i kurser, supervision og hvad man ellers kunne forestille sig der er mere eller mindre relevant for en formand af foreningen.

Gennemskuelighed i hvad de konkrete arbejdsopgaver er, samt hvordan formanden inddækkes økonomisk udover honorar, må danne basis for at medlemmerne kan vurdere om den nuværende honorering er rimelig.

Kresten