FAQ Category: FAQ om datasikkerhed

Hvilke data skal jeg indsamle?

Tænk altid over, hvilke data, der er nødvendige at indsamle, og hvilke data du ikke har brug for. Du skal ikke behandle mere data end højst nødvendigt. Den data, du indsamler, skal du kunne redegøre for ifht. lovgivningen. Når du ikke længere har brug for den indsamlede data, skal den slettes. Lav en ordning for,… Læs mere »

Må jeg bruge min smartphone til både arbejde og privat?

Vi anbefaler, at du har en privat telefon til private ting og en arbejdstelefon. Problemet med smartphones er, at mange apps beder om at få adgang til data på telefonen, hvilket gør, at eksterne aktører kan få fat i de data, der måtte være på telefonen. Til privat brug vil du derfor typisk have flere… Læs mere »

Hvordan overholder jeg lovgivningen med min klientkalender?

Du bør sikre, at det ikke ud fra din kalender på din telefon kan ses, hvem der har bestilt tid hos dig. Har du en elektronisk kalender på din smartphone, iPad eller lignende, skal du derfor sikre dig, at f.eks. synkronisering ikke sker til en usikret internetserver, men kun til en sikret internetserver eller sikret… Læs mere »

Hvilke regler gælder for videosamtaler?

Det er ikke tilladt at anvende Skype eller FaceTime til terapi. Hvis du vil tilbyde online terapi, skal det ske ved hjælp af sikre, krypterede platforme eller programmer, som beskytter klienternes personlige oplysninger. Dansk Psykoterapeutforening har tilbyder online-systemet Min Psykoterapeut, der er udviklet af virksomheden Medconnect med henblik på at gøre det nemt og sikkert… Læs mere »

Hvornår skal jeg sikre min hjemmeside?

Hvis du giver klienter og andre personer mulighed for at sende oplysninger til eller modtage oplysninger fra dig via din hjemmeside, gælder særlige krav om databeskyttelse. Vi skal her henvise til: Datatilsynets vejledning om overførsel af personoplysninger via internettet

Hvornår skal jeg sende krypterede mails?

Vi anbefaler, at du bruger en sikker mailforbindelse. Hvis du sender oplysnin­ger med e-mail over det åbne internet skal der bruges sikker e-mail for at sikre persondata. Der kan være tale om krypterede mails, hvor du fx bruger PROTON-mailsystemet. Se mere her: https://pro­tonmail.com/. Du anbefales også at bruge en VPN-forbindelse, som er sikker. Læs mere om VPN: https://vpninfo.dk/… Læs mere »

Hvad er persondata?

Persondata er alle de oplysninger, som kan knyttes til en person. Nogle oplysninger anses for mere sensitive end andre. Datatilsynet beskriver en personoplysning som: “enhver form for information, der kan henføres til en bestemt person, også selv om personen kun kan identificeres, hvis oplysningen kombineres med andre oplysninger. Personoplysninger kan for eksempel være personnumre, registreringsnumre,… Læs mere »

Hvad er en personfølsom oplysning?

En personfølsom oplysning er en oplysning om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold. Det omfatter også genetiske og biometriske* data. *biometriske data: personoplysninger om fysiske karakteristika, såsom ansigtsbillede eller fingeraftryksoplysninger. Der er tale om personfølsomme oplysninger, når en klient deler personlige helbredsmæssige informationer… Læs mere »