Psykoterapeuter i Grønland

I 2020 blev det første hold psykoterapeuter færdiguddannet på SIF, Systemisk Institut for Familieterapi, i Nuuk

I Grønland er man igennem de senere år blevet mere og mere optaget af at sikre befolkningens mentale sundhed. Derfor uddanner man flere og flere psykoterapeuter for at tilbyde terapeutiske samtaler med borgerne, så de får den nødvendige støtte til at komme videre i livet.

Langt de fleste er uddannet på Systemisk Institut for Familieterapi (SIF), som er det første uddannelsessted i Grønland, der er godkendt af Dansk Psykoterapeutforening. Det er Grønlands Selvstyre, der har ønsket at etablere psykoterapeutuddannelsen for at sikre flere kvalificerede terapeuter i Grønland.

Dansk Psykoterapeutforening har været i Grønland for at besøge en række grønlandske medlemmer, som gør en vigtig forskel for den mentale folkesundhed via deres arbejde som psykoterapeuter.

“Psykoterapeutuddannelsen har givet vores tværfaglige behandlerfællesskab et fælles sprog”

Læge og psykoterapeut MPF Birgit Niclasen er leder af den Nationale Alkoholbehandling i Grønland, Allorfik

Læs Birgits historie

Stor efterspørgsel på psykoterapeutuddannelsen i Grønland