Forståelse og behandling af spiseforstyrrelser og forstyrret spisning

Dato

Hvor

Kulturstedet Lindegaarden, Peter Lundsvej 8, 2800 Kgs. Lyngby

Underviser

v/Lene Meyer

17 Pladser ledige

v/Lene Meyer, psykolog og ph.d. i sundhedsvidenskab

Temadag om forståelse og behandling af spiseforstyrrelser og forstyrret spisning i en social og psykologisk ramme.

Som behandler, møder man mange mennesker, der på forskellig vis er blevet forstyrret i deres forhold til mad, vægt og spisning. Nogle er så belastede, at de lever op til kriterierne for en spiseforstyrrelse, mens andre befinder sig i gråzonerne. Fælles for dem er, at de er fanget i mønstre, hvor mad og krop fylder uforholdsmæssigt meget i deres liv.

På temadagen kortlægger jeg landskabet spiseforstyrrelser og forstyrret spisning. Jeg beskriver de mest almindelige spiseforstyrrelser – anoreksi, bulimi og Binge Eating Disorder (BED) på dansk tvangsoverpisning, samt nogle af de nytilkomne som ortoreksi, træningsafhængighed. Sammen ser vi på særlige kendetegn og karakteristika, så du bliver klædt på til at spotte, hvornår der er tale om hvad. Der vil blive gået i dybden med spiseforstyrrelsen tvangsoverspisning/BED.

På temadagen introduceres du til metoderne mekanisk spisning, kostdagbog og eksternalisering og får input til at arbejde terapeutisk med kropskritik.

Temadagen vil bygge på kliniske erfaringer og forskning og vil invitere til refleksion over krop, vægt og sundhed.

Om underviseren

Lene Meyer er autoriseret psykolog (2008) med en kandidatgrad fra Københavns Universitet og en bachelorgrad fra Goldsmiths College i London.

I mere end 10 år har Lene beskæftiget sig med spiseforstyrrelser – anoreksi, bulimi og BED/tvangsoverspisning – dels i psykiatrien (Psykoterapeutisk Center Stolpegård og Psykiatrisk Center Ballerup) og dels i privat regi.

Lene har en terapeutisk efteruddannelse i systemisk og narrativ terapi, som betyder, at hun har en forståelse af problemer som noget, der opstår og vedligeholdes i interaktioner mellem mennesker og formes af den kultur og det samfund, vi lever i.

I 2019 forsvarede hun sin ph.d. om behandling af BED og høj vægt på Statens Institut for Folkesundhed. Projektet rejste kritiske spørgsmål om konsekvenser af vægtfokus i samfundet og betydningen af vægtstigma for vores sundhed

TID

Lørdag, den 23. april 2022, kl. 10.00-16.00

STED:

Kulturstedet Lindegaarden, Peter Lundsvej 8, 2800 Kgs. Lyngby

PRIS

Medlemmer kr. 1.200, ikke-medlemmer kr. 2.000, studiemedlemmer kr. 1.080. Prisen inkluderer let morgenmad fra kl. 9.30, en sandwich til frokost og eftermiddagskaffe/te.

Du betaler med betalingskort ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser.

TILMELDING

Tilmelding senest 14. marts 2022.

Tilmeld dig ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Arrangementsnummer: 4160

AFBUD:

• Du skal være opmærksom på, at du ifølge købeloven har 14 dage til at fortryde din tilmelding til et kursus. Efter 14 dage er din tilmelding bindende, og du hæfter for den fulde kursuspris.
  • Bliver du forhindret i at deltage, skal du melde afbud til Dansk Psykoterapeutforening før den i programmet angivne tilmeldingsfrist. Så returnerer vi kursusprisen fratrukket kr. 450,- til dækning af administration.
  • Ved afbud efter datoen for tilmeldingsfristen er der ingen tilbagebetaling.
  • Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening senest 7 dage før kursusstart.

YDERLIGERE OPLYSNINGER:

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk tlf. 7027 7007