Spædbarnsterapi

v/ Inger Poulsen

22 Pladser ledige

v/ Inger Poulsen, psykoterapeut MPF, forfatter og foredragsholder

Når livsglæden er bundet i tidlige traumer, er der hjælp at hente i spædbarnsterapien til mennesker i alle aldre. Spædbarnsterapi er en behandlingsmetode rettet mod tidlige traumer. Når børn mellem 0-3 år oplever fysiske og psykiske belastninger, der overstiger, hvad de kan magte, kan belastningerne bremse deres udvikling. Disse belastninger følger ofte med op gennem livet. Behandlingen af større børn og voksnes tidlige traumer er inspireret af barnets traumebehandling.

Et af de væsentligste budskaber i spædbarnsterapien er: ”At alt usagt binder energi”. Når det lille barn kommer i terapi, sætter terapeuten derfor ord på det, der har været svært.

Spædbarnsterapien er inspireret af den franske børnelæge og psykoanalytiker Francoise Dolto og hendes elev Caroline Eliacheff. På baggrund af denne inspiration har cand.psych. Inger Thormann og psykoterapeut MPF Inger Poulsen udviklet “Spædbarnsterapiens metode”. De har begge arbejdet med belastede og traumatiserede børn på henholdsvis Skodsborg Observations- og Behandlingshjem og Familiehuset i Horsens.

Ideologierne og metoden fra spædbarnsterapien anvendes ofte i terapeutiske forløb af psykoterapeuter MPF og af psykologer. Andre faggrupper lader sig inspirere, til at bruge elementer fra spædbarnsterapiens metode i her og nu situationer, til at lytte til barnet, for derefter at sætte ord på dets virkelighed i her og nu- situationer. Fremgangsmåde kan desuden anvendes indenfor fx sundhedsplejen, dagplejen, vuggestuen og børnehaven, Børne-og Ungeforvaltningen, på hospitaler og i skolen.

Om underviseren

Inger Poulsen er psykoterapeut MPF, forfatter og foredragsholder.

Gennem 17 år leder af Familiehuset i Horsens, hvor man arbejder psykoterapeutisk med familier med børn i alderen 0-2 år, familier hvor børnenes udvikling er truet samt med gravide med særlige behov.

Siden 2014 har Inger Poulsen arbejdet i Psykoterapiklinikken i Jelling samt i Dansk Institut for Spædbarnsterapi

TID

Tirsdag, d. 5. april 2022 kl. 17.00 – 20.00

STED

Trekanten, Sebbersundvej 2A, 9220 Aalborg Ø.

PRIS

Kr. 200,00 for medlemmer og kr. 300,00 for ikke medlemmer.

Du betaler med betalingskort ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser.

TILMELDING

Tilmeld ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Det er muligt at deltage uden tilmelding, hvis der er plads.

Arrangementsnummer: 4324

TILMELDINGSFRIST

14. marts 2022

AFBUD

• Når du tilmelder dig et fyraftensmøde, skal du være opmærksom på, at din tilmelding er bindende og du hæfter for den fulde betaling. Ved afbud til fyraftensmøde er der ingen tilbagebetaling.
  • Aflyses fyraftensmødet/foredraget, tilbagebetales eller overflyttes din betaling til et andet arrangement.
  • Bemærk, at du ved visse fyraftensmøder kan blive opkrævet et gebyr ved udeblivelse eller for sen afmeldelse. Dette vil i så fald fremgå under ”Afbud” på info-siden om det pågældende fyraftensmøde.
  • Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening før fyraftensmødets start.

YDERLIGERE OPLSYNINGER

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk eller tlf. 7027 7007