Skam, sjælens længsel og at være selvglad

Dato

Hvor

VENTELISTE

Dette kursus / fyraftensmøde er desværre overtegnet, men du har mulighed for at komme på venteliste ved at sende en mail til kontakt@dpfo.dk

v/ Lars J. Sørensen, chefpsykolog og psykoterapeut MPF

Skam kan overvindes gennem nærvær og tilknytning

Når man føler sig forkert og ikke kan holde ud at være sammen med sig selv, gemmer man sig i skamfuldhed. Skam handler ikke om det, man har gjort, men om den, man er, og herved at være god nok. Skam opstår, når man ikke bliver set, som den man er, og når man føler sig behandlet forkert og spejlet forkert tilbage. Til gengæld er det at føle sig set og føle sig mødt i sin selvforståelse en kærlighedsbekræftelse. Lykkes det at komme til stede i det nuværende øjeblik er der nemlig ingen forkerthed eller skam.

Berørtheden ved at føle sig set bringer kærlighed ind i det fælles rum. Derfor vil nuværende mødeøjeblikke med et andet menneske for mange føles som en bekræftelse på kærlighedens eksistens. Vores naturlige blufærdighed gør det dog vanskeligt at åbne op for vore dybeste længsler og drømme. Ofte skjuler vi endog drømmene for os selv og kalder vore natlige drømme for mærkelige. Samtidig ved vi godt, at disse drømme foregår mere i nutid end vores dagligdag. Vi er også så kropsligt nærværende i drømmene, at vi kan ønske at vågne op. Det må siges at være et paradoks, at vi ofte ønsker at glemme vore drømme, når vi er vågne.

Ofte vil en natlig drøm både være en beretning om ens overlevelsesstrategi og typiske følelsesmæssige og relationelle vanskeligheder. Men vigtigere kan man i sin drøm blive bragt i kontakt med sig selv og længslerne i sit liv. Hvis det lykkes at komme til stede i sin vågne drømmefortælling, kan sjælens længsel blive indlysende nærværende. Den natlige drøm kan herved blive den livserfaring, man mangler for at føle sig mere hel og mindre forkert.

Skadevirkningerne af ikke-erkendt skam kan være den største enkeltfaktor bag psykisk sygdom og være afgørende for utilstrækkelig psykoterapi. Skam er imidlertid lige så meget en tilstand som en følelse – og typisk så skjult, at den forværres ved omtale og bevidstgørelse. Det påhviler således behandleren at have såvel kendskabet som fingerspidsfornemmelsen til at arbejde med skamfølelserne. En neuroaffektiv psykoterapeutisk tilgang vil være hjælpsom, fordi den arbejder med nærvær, tilknytning og kroppens sprog.

Kurset bygger på bøgerne Skam – medfødt og tillært (2013) og Sjælens længsel (2016). Selvglad er udkommet aug. 2018.

Om underviseren

Lars J. Sørensen har 1979 -2015 været chefpsykolog på Psykiatrihospitalet i Nykøbing Sj. Han har arbejdet med psykoterapi både i psykiatrien og privat praksis, og han har igennem mange år været underviser på forskellige psykoterapeutuddannelser. Forud for sine seneste bøger udgav han i 1996 bogen Særpræg-Særhed-Sygdom og i 2005 Smertegrænsen, der begge har afsnit om skam.

TID

Mandag den 1. april og tirsdag den 2. april 2019 kl. 9.30 – 17.00

STED

DFTI, Trekronergade 126 A, 2500 Valby

PRIS

Medlemmer kr. 2.400, ikke-medlemmer kr. 4.000, studie-medlemmer kr. 2.160. Inkluderet i prisen er kaffe/te og en croissant, sandwich og kaffe/te og kage om eftermiddagen.

Du kan betale med betalingskort ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser

TILMELDING

OBS! Der er desværre ikke flere ledige pladser på dette kursus, men du kan komme på en venteliste. Send en mail til kontakt@dpfo.dk, hvis du ønsker at komme på ventelisten.

Tilmelding senest 11. marts 2019.

Tilmeld dig ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Arrangementsnummer: 4015

AFBUD

• Du skal være opmærksom på, at du ifølge købeloven har 14 dage til at fortryde din tilmelding til et kursus. Efter 14 dage er din tilmelding bindende, og du hæfter for den fulde kursuspris.
  • Bliver du forhindret i at deltage, skal du melde afbud til Dansk Psykoterapeutforening før den i programmet angivne tilmeldingsfrist. Så returnerer vi kursusprisen fratrukket kr. 450,- til dækning af administration.
  • Ved afbud efter datoen for tilmeldingsfristen er der ingen tilbagebetaling.
  • Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening senest 7 dage før kursusstart.

YDERLIGERE OPLYSNINGER

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk tlf. 7027 7007