Mentalisering som holdning og handling i psykoterapi

Dato

Hvor

Magion, Tinghusgade 15, 7200 Grindsted

10 Pladser ledige

PRIS *

v/ Mette Mørk Nielsen, psykoterapeut MPF og BA i filosofi

Hovedformålet med psykoterapi er ikke at løse specifikke problemer, men derimod at hjælpe patienter til at blive bedre til at løse problemer. Det er her en forbedret mentalisering i tilknytningsrelationer kommer ind i billedet, denne evne er et resultat af den gentagne proces at forstå og at blive forstået. (Jon G. Allen, 2014:237)

Trods den megen metodefokus i det psykoterapeutiske felt, peger al forskning på terapeutens personlige egenskaber og evne til at mentalisere som afgørende virksomme elementer i al psykoterapeutisk praksis, uanset metodisk observans. Men hvad er mentalisering, og hvordan kan et bevidst fokus på mentalisering styrke det terapeutiske arbejde med at hjælpe klienter med at blive bedre til at løse problemer? Dagen vil give et bud på et svar på disse spørgsmål på baggrund af følgende temaer:

• Introduktion til mentaliseringsbegrebet – herunder udviklingen af mentaliseringsevnen og mentaliseringssvigt
  • Introduktion til grundelementer i mentaliseringsbaseret terapi
  • Træning i og øvelse med bl.a. den mentaliserende grundholdning – ÅBENT sind – og interventionsspektrummet

OM UNDERVISEREN

Mette Mørk Nielsen er psykoterapeut MPF og BA i filosofi. Hun har i en årrække arbejdet med behandling til traumatiserede og omsorgssvigtede børn, unge og deres familier i kommunalt regi. Siden 2015 har hun tillige været tilknyttet Center for mentalisering som underviser, supervisor og psykoterapeut. Hun har en efteruddannelse i mentaliseringsbaseret terapi (MBT) fra Region Syddanmark.

TID

Mandag den 3. juni 2019 kl. 9.00-15.00

STED

Magion, Tinghusgade 15, 7200 Grindsted

PRIS

Medlemmer kr. 1.200, ikke-medlemmer kr. 1.500, studie-medlemmer kr. 1.080. Prisen inkluderer morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe/te.

Du kan betale med betalingskort ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser

TILMELDING

Tilmeld dig ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Arrangementsnummer: 4508

AFBUD

• Du skal være opmærksom på, at du ifølge købeloven har 14 dage til at fortryde din tilmelding til et kursus. Efter 14 dage er din tilmelding bindende, og du hæfter for den fulde kursuspris.
  • Bliver du forhindret i at deltage, skal du melde afbud til Dansk Psykoterapeutforening før den i programmet angivne tilmeldingsfrist. Så returnerer vi kursusprisen fratrukket kr. 450,- til dækning af administration.
  • Ved afbud efter datoen for tilmeldingsfristen er der ingen tilbagebetaling.
  • Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening senest 7 dage før kursusstart.

YDERLIGERE OPLYSNINGER:

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk tlf. 7027 7007