Indføring i familieopstilling

Ele Bonde

Plads ledig

v/Ele Bonde, familieopstiller

Familieopstilling er en systemisk fænomenologisk metode til at anskue et problem i sammenhæng med systemet. Det kan være familiesystemet eller en organisations system. Erfaringerne med opstillingerne har givet os ny og opsigtsvækkende indsigt i, hvordan forbundethed kan blive helende og frisættende. Praksis med familieopstilling har lært os om grundene til, at vi forbinder os så dybt; hvad vi gør for vores slægt, og hvordan vi vælger at arve følelser, sygdomme, levevis, traumer osv. Vi vil se, hvor gennemgribende slægten er et solidarisk system, og hvordan løsningen for lammende, sårende, undertrykkende og lignende forbindelser allerede kan komme ved blot at se, hvilken plads vi har indtaget i familien.

Når vi med familieopstillingen således relaterer et problem til slægten, betyder det ikke, at vi ser hen over egne traumer og svære oplevelser eller pådraget skyld. Men det hjælper forsoningen og helingen på vej, hvis vi ser på de oplevelser, der har at gøre med vores eget liv, i slægtens sammenhæng. Desuden har måden, vi er forbundet til slægten på, ikke sjældent en afgørende betydning i forhold til traumer eller skyld.

På kurset vil Ele Bonde tale om grundlæggende erfaringer, familieopstillere har gjort sig verden over siden 1970’erne, hvor den tyske psykoanalytiker Bert Hellinger udviklede metoden. At lave en familieopstilling betyder, at vi helt konkret opstiller medlemmer af slægten gennem en stedfortrædende repræsentation. Den stedfortrædende repræsentation findes blandt seminarets deltagere. Forskningen har bekræftet holdbarheden af den stedfortrædende repræsentation, dog kan selve fænomenet stedfortrædende repræsentation ikke bevises. Vi ved ikke, hvorfor det virker.

Kurset vil være en kombination af praksis – hvor vi laver opstillinger af nogle af deltagernes slægt – og teori baseret på erfaringerne gennem årene. Vi vil forholde os til spørgsmål som: Hvad skal der til for at kunne leve med sin egen slægt som en kilde? Eller et andet billede, der giver mening: Hvordan kan ens rødder i slægten netop blive til rødder for god vækst i eget liv?

Om underviseren

Ele Maria Gabriele Bonde er uddannet som familieopstiller i Tyskland og medlem af DGfS (Deutsche Gesellschaft für Systemaustellungen). Er desuden cand.phil. i musik og læreprocesser og uddannet som lærer i bibelterapeutisk samspil, som handler om eksistens og tro og forfatter til bogen ”Ansigtets gåde”. Arbejder i egen praksis.

TID

Torsdag d. 25. og fredag d. 26. februar 2021

Undervisning d. 25. februar kl. 10.00-17.00 og d. 26. februar kl. 9.00-16.00

STED

Knudhule Badehotel, Randersvej 88, Ry

PRIS

Medlemmer kr. 2.400, ikke-medlemmer kr. 4.000, studie-medlemmer kr. 2.160. Prisen inkluderer morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe/te.

Der er mulighed for at vælge overnatning på Knudhule Badehotel mellem kursusdagene. Det koster 799 kr. for en overnatning inkl. aftensmad. Overnatning bestilles via sekretariatet på kontakt@dpfo.dk. Der afregnes direkte med Knudhule Badehotel ved afrejse.

Du kan betale med betalingskort ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser på vores hjemmeside

TILMELDING

Tilmelding senest 21. januar 2021

Tilmeld dig ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Arrangementsnummer: 4432

AFBUD

Du skal være opmærksom på, at du ifølge købeloven har 14 dage til at fortryde din tilmelding til et kursus. Efter 14 dage er din tilmelding bindende, og du hæfter for den fulde kursuspris.

Bliver du forhindret i at deltage, skal du melde afbud til Dansk Psykoterapeutforening før den i programmet angivne tilmeldingsfrist. Så returnerer vi kursusprisen fratrukket kr. 450,- til dækning af administration.

Ved afbud efter datoen for tilmeldingsfristen er der ingen tilbagebetaling.

Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening senest 7 dage før kursusstart.

YDERLIGERE OPLYSNINGER

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk tlf. 7027 7007