Hvad skal vi stille op med sorgen?

Dato

9. september 2020

Hvor

EFT-Instituttet, Borgergade 28, 2. sal, København K

150,- kr

27 Pladser ledige

Beskrivelse

v/ Alfred Bordado Sköld, cand.mag. i filosofi, psykolog og ph.d.-studerende og Peter Clement Lund, sociolog og ph.d.-studerende

På baggrund af det tværvidenskabelige arbejde i forskningscenteret Sorgens Kultur (www.sorg.aau.dk) udforsker vi i dette foredrag sorgen mellem det eksistentielt universelle og det kulturelt specifikke. Som relationelle og dødelige væsener, er sorgen en uundgåelig del af menneskelivet. Vi mister dem vi elsker, og derfor sørger vi. Hvordan vi gør dette, er historisk variabelt og enhver tid har sine ritualer og normer omkring, hvordan vi forholder os til døden.

Med udgangspunkt i diagnosticeringen af prolonged grief disorder i ICD-11, undersøger sorgens vilkår i samtiden. Hvad siger det om vores tid og samfund, at vi nu forstår sorgen igennem diagnostiske briller og skal til at behandle den på højde med angst og depression? Er det en rettidig og adækvat anerkendelse af de sørgendes smerte, og mulighed for professionel behandling? Eller er det en degradering af et moralsk, eksistentielt og religiøst betydningsbærende fænomen til en unuanceret kassetænkning, og udtryk for en kultur som mangler ethvert værktøj til at håndtere lidelse og negativitet? I dette foredrag så udforsker vi disse spørgsmål på baggrund af en dybtgående diskussion af hvad sorg er, hvordan det udmærker os som mennesker, og præges af det samfund vi er en del af.

Efter foredraget ser vi frem til en diskussion, som både omhandler psykoterapiens institutionelle rolle i en fremtidig sorgbehandling, samt hvordan man i en psykoterapeutisk setting kan og bør forholde sig til klienter i sorg.

TID:

Onsdag d. 9. september 2020 kl. 17.00 – 20.00

STED:

EFT-Instituttet, Borgergade 28, 2. sal, København K

PRIS:

Kr. 150,-

Du kan betale med betalingskort eller Mobilepay ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser

TILMELDING:

Tilmeld ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Det er muligt at deltage uden tilmelding, hvis der er plads.

Arrangementsnummer: 4031

AFBUD:

• Når du tilmelder dig et fyraftensmøde, skal du være opmærksom på, at din tilmelding er bindende og du hæfter for den fulde betaling. Ved afbud til fyraftensmøde er der ingen tilbagebetaling.
  • Aflyses fyraftensmødet/foredraget, tilbagebetales eller overflyttes din betaling til et andet arrangement.
  • Bemærk, at du ved visse fyraftensmøder kan blive opkrævet et gebyr ved udeblivelse eller for sen afmeldelse. Dette vil i så fald fremgå under ”Afbud” på info-siden om det pågældende fyraftensmøde.
  • Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening senest 7 dage før fyraftensmødets start.

YDERLIGERE OPLSYNINGER:

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk eller tlf. 7027 7007