At begynde hvert øjeblik – Mindfulness-baseret træning for psykoterapeuter

24 Pladser ledige

At begynde hvert øjeblik – Mindfulness-baseret træning for psykoterapeuter

Et intensivt 2-dages kursus med psykolog Jacob Piet

Vil du integrere mindfulness i dit private liv og faglige virke som psykoterapeut?

Vil du blive bedre til at håndtere arbejdsrelateret stress samt forebygge empatisk udbrændthed?

Har du mod på at give opmærksomhed til det, som kan stå i vejen for udfoldelsen af dine positive kvaliteter og færdigheder?

Psykoterapiforskning har længe fremhævet, at terapeutens evne til at være autentisk, accepterende, empatisk og omsorgsfuld er afgørende for klientens udbytte af terapien. Selv med denne viden i baghovedet må de fleste terapeuter vil nok ærligt indrømme, at det til tider kan være udfordrende at udvise disse kvaliteter i mødet med klienten. Imidlertid fremhæver nyere forskning, at psykoterapeuter gennem regelmæssig mindfulness-træning kan forbedre og forfine disse grundlæggende terapeutiske og menneskelige kompetencer. Det er hertil dokumenteret, at mindfulness effektivt kan reducere terapeutens egne symptomer på stress, angst og depression.

Dette kursus handler grundlæggende om, hvordan du som terapeut gennem træning i mindfulness kan blive bedre til at tage vare på dig selv og dine klienter. Vi kommer til at arbejde hands-on med mindfulness-baserede teknikker og redskaber – både i form af individuelle øvelser såvel som udvekslinger i par og mindre grupper. Vi retter bl.a. fokus på træning af følgende:

• Stabilisering og fordybelse af det bevidste nærvær
  • En mere åben, empatisk og venlig måde at være til stede på over for dig selv og andre
  • Håndtering af fysisk og følelsesmæssigt ubehag – herunder at kunne forblive nærværende i relation til klientens lidelse
  • Øget kropslig forankring og sanselighed
  • Etablering af en daglig meditationspraksis som en vej til mindre stress og øget livskvalitet

Om underviseren:

Jacob Piet er psykolog med ph.d. inden for mindfulness samt certificeret ved Center for Mindfulness i USA til at varetage undervisning og uddannelse inden for mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR). Jacob Piet er ansat ved Dansk Center for Mindfulness, Aarhus Universitet, og er sammen med Lone Fjorback ansvarlig for uddannelsen i MBSR. Han har modtaget omfattende professionel træning i MBSR gennem to længerevarende ophold ved Center for Mindfulness, Massachusetts Medical School, ledet af Jon Kabat-Zinn og Saki Santorelli. Jacob Piet underviser årligt på MBSR-uddannelsen ved Center for Mindfulness i USA. I tillæg til det internationale forskningsarbejde er Piet forfatter til en række faglige artikler, bøger og bogkapitler om mindfulness.

TID:

Fredag den 4. december 2020 kl. 10.00-17.00 til lørdag den 5. december 2020 kl. 9.00-16.00

STED:

DFTI, Trekronergade 126A, 2500 Valby

PRIS:

Medlemmer kr. 2.400, ikke-medlemmer kr. 4.000, studie-medlemmer kr. 2.160. Prisen inkluderer morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe/te.

Du kan betale med betalingskort ved tilmelding. Se yderligere vilkår og betingelser på vores hjemmeside https://psykoterapeutforeningen.dk/vilkaar-og-betingelser/

TILMELDING:

Tilmelding senest den 6. november 2020.

Tilmeld dig ved at trykke “Tilmeld dig her” øverst på siden og udfyld formularen.

Arrangementsnummer: 4152

AFBUD:

Du skal være opmærksom på, at du ifølge købeloven har 14 dage til at fortryde din tilmelding til et kursus. Efter 14 dage er din tilmelding bindende, og du hæfter for den fulde kursuspris.

Bliver du forhindret i at deltage, skal du melde afbud til Dansk Psykoterapeutforening før den i programmet angivne tilmeldingsfrist. Så returnerer vi kursusprisen fratrukket kr. 450,- til dækning af administration.

Ved afbud efter datoen for tilmeldingsfristen er der ingen tilbagebetaling.

Din plads kan overføres til en anden deltager uden omkostninger, såfremt du melder det til Dansk Psykoterapeutforening senest 7 dage før kursusstart.

YDERLIGERE OPLYSNINGER:

Dansk Psykoterapeutforening: kontakt@dpfo.dk tlf. 7027 7007