Temaformiddag: Hvordan kan vi styrke indsatsen i psykiatrien?

Som optakt til selve generalforsamlingen den 18. september 2021 vil vi invitere alle medlemmer i Dansk Psykoterapeutforening til at bidrage til den kommende 10-års plan for psykiatrien.

Lørdag den 18. september 2021
Kl.10 – 12.30 (før GF)
IDA Konferencecenter

Psykoterapeuter har i mange år spillet en vigtig rolle, når det gælder behandling og forebyggelse af psykiske lidelser. Som faggruppe har vi derfor masser af viden om, hvordan psykiatriindsatsen kan styrkes til gavn for patienterne. Vi vil vise værdien og vigtigheden af psykoterapeuters kompetencer ved at give konkrete og løsningsorienterede anbefalinger til Sundhedsmyndighedernes kommende 10-års plan for psykiatrien.

Vi har brug for alle medlemmers bidrag og input, så det er ikke vigtigt, at du har arbejdet i psykiatrien. Erfaring fra egen praksis og andre ansættelser vil også kunne sættes i spil.

Program for temaformiddagen

10.00 – Velkomst ved formand Pia Clementsen

10.00 – Introduktion til formiddagens tema ved Thorstein Theilgaard

10.10 – Perspektiver på den kommende 10-årsplan – hvad kan vi forvente? Oplæg ved Torsten Bjørn Jacobsen, formand for Psykiatrifonden. Torsten er desuden overlæge i psykiatri. Torsten vil give sit perspektiv på 10-årsplanens væsentligste prioriteringer, herunder hvordan psykoterapeuter kan være en del af fremtidens psykiatri.

10.35 – Summepause 1 til 1 og spørgsmål til Torstens oplæg

10.55 – Kort pause

11.00 – Workshop: Walk and talk-session

12.00 – 12.30 – Opsamling i plenum

Torsten Bjørn Jacobsen, formand for Psykiatrifonden og overlæge i psykiatri
Thorstein Theilgaard, tidligere generaldirektør i Bedre Psykiatri

Temaformiddagen kommer til at bestå af oplæg ved formanden for Psykiatrifonden, Torsten Bjørn Jacobsen, der vil give sit perspektiv på den kommende 10-årsplan for psykiatrien og dens væsentligste prioriteringer, herunder hvordan psykoterapeuter kan være en del af fremtidens psykiatri. Herefter vil der være en række parallelle workshops, hvor medlemmerne inddeles i grupper. Grupperne drøfter konkrete overvejelser og forslag, der kan arbejdes videre med i Dansk Psykoterapeutforening i forhold til at sætte psykoterapeuternes faglighed og psykoterapi på dagsordenen i forhold til processen om den 10-årige plan. Der vil således være rig mulighed for at vidensdele, netværke og udveksle erfaringer på tværs af uddannelsesbaggrund og beskæftigelse.

Det er Thorstein Theilgaard, tidligere generaldirektør i Bedre Psykiatri, der vil stå for at facilitere temaformiddagen. Læs mere her

Hvor og hvornår?

Lørdag den 18. september 2021