Folkemødedeltagelse gav øget kendskab til MPF-titlen

Dansk Psykoterapeutforening deltog i dette års folkemøde på Bornholm. Formålet med deltagelsen var at gøre foreningens medlemmer – psykoterapeuter MPF – mere synlige i offentligheden og samtidig at øge foreningens viden om holdningerne hos de øvrige aktører inden for mental sundhed.

Foreningen deltog for første gang som en del af det Fælles Sundhedstelt, hvor knap 20 aktører på sundhedsområdet delte et lille cirkustelt – med stande om formiddagen og debatarrangementer om eftermiddagen.

På Dansk Psykoterapeutforenings stand blev folkemødedeltagerne opfordret til at udfylde en quiz – Gæt en psykoterapeut.
Målet med quizzen var at øge quizdeltagernes kendskab til foreningens uddannelser til psykoterapeut og at få en lejlighed til at tale med nogle af folkemødedeltagerne om psykoterapeuters uddannelser og vilkår. Knap 100 udfyldte quizzen – så de eksempelvis ved nu, at uddannelsen til psykoterapeut er fireårig, at det kræver en bachelor at begynde på en af uddannelserne, og at der som noget nyt snart tilbydes et forskningsmodul på uddannelserne.

På foreningens debatarrangement torsdag eftermiddag blev publikum inviteret med til en fælles ideudvikling med henblik på at få ideer til den psykiatriplan, som Folketingets partier skal forhandle til efteråret. Fællesnævneren for mange af publikums forslag var, at psykiatrien skal være mere medmenneskelig, eksempelvis i form af at lytte mere til patienterne, en mere humanistisk tilgang til behandling, lettere adgang til behandling og et kompetenceløft til personalet i psykiatrien.
Publikums ideer blev hjulpet på vej at en skuespiller, en musiker, en psykiatrisk overlæge, en tidligere psykiatribruger og formanden for Dansk Psykoterapeutforening. Se mere om eventet her.

Også foreningens næstformand, sekretariatschef, kommunikationsansvarlige og politiske rådgiver deltog på folkemødet.

– Vi hørte en lang række debatter om mental sundhed. Derfor har vi i dag en bredere og mere præcis viden om, hvad aktørerne omkring mental sundhed mener og tænker. Med standene og debatarrangementerne håber jeg, at flere i dag ved, hvem Dansk Psykoterapeutforening er og hvad en psykoterapeut MPF er. Forhåbentligt kan det bidrage til at få flere til at bruge psykoterapeuter fremover, både i psykiatrien, i socialvæsenet og generelt i arbejdet med mental sundhed i Danmark, siger Pia Clementsen, formand for Dansk Psykoterapeutforening.

Folkemødet gav også lejlighed til, at nogle af foreningens medlemmer kunne hilse på foreningen ledelse.