Tidlig forebyggelse til børn og voksne

Pia Clementsen, formand , Dansk Psykoterapeutforening

Folketinget skal i den kommende tid forhandle en psykiatriplan for de kommende 10 år. I den anledning har Dansk Psykoterapeutforening udarbejdet to forslag til, hvordan man kan øge danskernes mentale sundhed med udgangspunkt i tidlig forebyggelse.

“Sundhedsstyrelsen er kommet med en lang række gode anbefalinger til den kommende psykiatriplan. Det jeg synes mangler i anbefalingerne, er en langt tidligere forebyggende indsats, når det gælder danskernes mentale sundhed. Derfor har vi lavet to forslag til, hvordan man kan forebygge mistrivsel tidligere end tilfældet er i dag”, siger Dansk Psykoterapeutforenings formand, Pia Clementsen.

Det første forslag går ud på at give alle danskere ret til fem timers gratis terapi hos en psykolog eller psykoterapeut uden krav om registrering eller forudgående kontakt med sundhedsvæsenet.

“Hvis man laver en ordning uden bureaukrati bliver den betydeligt billigere, og man kan bruge pengene på det, der har effekt, nemlig terapi. De fleste danskerne ved godt selv, hvornår de har brug for hjælp. Nogle har også et ønske om at blive registreret så lidt som muligt i de offentlige databaser. Det kan ordningerne afspejle i form af, at de er ubureaukratiske og anonyme for borgerne”, siger Pia Clementsen.

Dansk Psykoterapeutforenings andet forslag er, at der bliver ansat psykoterapeuter med forudgående uddannelser som især lærer og pædagog direkte på de enkelte skoler og institutioner.
Dansk Psykoterapeutforenings medlemmer har alle mindst en bachelor før de uddanner sig videre til psykoterapeuter – typisk lærer, pædagog, sygeplejerske, socialrådgiver eller kandidat fra et universitet.

“Lærere og pædagoger, der er uddannet videre til psykoterapeuter har den ekstra relationskompetence, der kan medvirke til at opdage og håndtere mindre traumer, begyndende social isolation, dårligt skolemiljø, skolevægring eller problemer i familien inden de vokser til større problemer for barnet. Problemet i dag er, at skoler og institutioner ikke i tilstrækkelig grad forebygger mistrivsel, mens behandlingssystemet først tager fat, når problemerne er vokset store”, siger Dansk Psykoterapeutforenings formand, Pia Clementsen.

Ud over Folketingets arbejde med den kommende psykiatriplan er baggrunden for Dansk Psykoterapeutforenings to forslag, at Den Nationale Sundhedsprofil 2021 viser, at den mentale sundhed blandt danskerne bliver stadig dårligere. Det gælder især de yngre aldersgrupper.

“Tidlig forebyggelse er vigtigt, hvis vi som samfund skal stoppe udviklingen med stadig dårligere mental sundhed. Jeg håber politikerne, både kommunalt, i regionerne og nationalt, forstår, at tidlig forebyggelse er helt afgørende at få med ind i den kommende psykiatriplan”, siger Pia Clementsen.

Dansk Psykoterapeutforening har en pæn medlemsfremgang i disse år. Det er typisk lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker, der videreuddanner sig til psykoterapeut, fordi de oplever, at der er mangel på netop den slags kompetencer mange steder på velfærdsområdet.

Læs Dansk Psykoterapeutforenings forslag til den kommende psykiatriplan:

Bedre mental sundhed for børn

Gratis samtaleterapi til alle

Se også:

Fakta om uddannelser til psykoterapeut MPF

Yderligere kommentarer: Pia Clementsen, formand, Dansk Psykoterapeutforening, mobil 71 96 05 17