Hilsen fra formanden

Kære psykoterapeuter MPF

Midt i øget mistrivsel, uvished om vaccineplaner og længslen efter hverdagen, sniger foråret og lyset sig ind og giver håb om, at vi da snart må kunne samles igen.

I denne uvishedstid har det været en stor fornøjelse at kunne sige velkommen til mange nye medlemmer i foreningen. Næstformand Lise Kramer Schmidt og jeg har afholdt webinarer for nye medlemmer, og rigtig mange har meldt sig. At så mange af jer nye har haft lyst til at mødes på Zoom med os vidner om et stort engagement og interesse og har været et af lyspunkterne i den seneste tid. Det har været nogle gode timer og dejligt at møde kompetente og engagerede nye medlemmer, så endnu engang velkommen til jer.

Aktiviteter har der været masser af på Zoom og Teams. Vi har haft møder med politikere og relevante organisationer, og vi oplever at blive taget godt imod og lyttet til alle steder. Det er så godt at fornemme en positiv holdning til det, vi kommer med, om det er input til Barnets Lov, tilbud om at psykoterapeuters kompetencer inddrages i indsatsen for større trivsel blandt børn og unge, eller forslag om samarbejde.

Alle uddannelsesinstitutter, vi samarbejder med, skal hvert fjerde år evalueres og certificeres. Det har i mange år været konsulentfirmaet Reflektor, der har stået for den opgave. Poul Schou, der ejer Reflektor, stopper i sommeren 2021. Vi har derfor haft opgaven i udbud og besluttet, at det fremover bliver Crossfields Europa, der overtager evalueringsopgaven. Tak til Poul Schou fra Reflektor for mange års samarbejde og velkommen til Crossfields Europa.

Vi lærer alle sammen at gå nye veje i coronatiden og samtidig også betydningen af, hvad der virkelig er vigtigt. Vigtigheden af de såkaldte ’bløde værdier’ i form af samværet, samtalen, krammet har fået en fornyet opmærksomhed. Det er jeg sikker på, at vi psykoterapeuter kommer til at mærke. Det underbygger, at de kompetencer, som psykoterapeuter har, fortjener status. Der er virkelig brug for det, vi kan!

Jeg håber, at hverdagen snart vender tilbage, og at verden bliver til krammere igen.

Foråret og lyset er her.

Glædeligt forår og god påske.

Mange hilsner, Pia Clementsen
Formand, Dansk Psykoterapeutforening