Mange psykoterapeuter har holdt åbent under coronakrisen

Nyhed

Skal jeg lukke ned? Holde åbent? Tilbyde onlineterapi? Spørgsmålene og tvivlen har presset sig på hos de fleste psykoterapeuter under corona. For hvordan kan man både sikre sin virksomheds overlevelse, hjælpe klienter i krise og samtidig overholde coronarestriktionerne?

I en ny spørgeskemaundersøgelse, som Dansk Psykoterapeutforening har foretaget blandt sine medlemmer, svarer knap 40 pct., at de har holdt åbent i deres klinik under coronakrisen, men at de har indført alle tænkelige forholdsregler. Kun 4 pct. af medlemmerne har været helt nedlukket siden marts 2020, mens 22 pct. er overgået til telefon- og online-terapi. 16 pct. har holdt åbent og lukket on/off i løbet af det seneste år.

Hver femte er ikke påvirket af coronakrisen

Spørger man ind til udviklingen i antallet af klienter under corona, har hver femte (20 pct.) ikke mærket nogen forskel sammenlignet med før coronakrisen. Knap 60 pct. har oplevet nedgang i antallet af klienter, mens 17 pct. har fået flere klienter.

”Coronanedlukningen satte samfundet på standby, og det betød også nedlukning for nogle af vores selvstændige psykoterapeuter. Samtidig skabte det for andre en større efterspørgsel på vores kompetencer i en tid, hvor corona har medført øget mistrivsel, angst og ensomhed. Det kan være forklaringen på, at så mange af vores medlemmer har været enten upåvirkede eller mere travle som følge af nedlukningen,” siger Pia Clementsen, formand for Dansk Psykoterapeutforening.

Ser man på, hvordan coronakrisen har påvirket antallet af konsulentopgaver og supervision tegner der sig også et blandet billede. Knap hver femte (18 pct.) af de, der tilbyder konsulentopgaver og supervision, har ikke oplevet nogen forskel fra før coronakrisen, mens 40 pct. har oplevet nedgang i antallet af opgaver og supervision. Kun 3 pct. har oplevet en stigning i opgaver.

Ser lyst på fremtiden

Selvom mange har været berørt af nedlukningen og mistet omsætning som følge af coronakrisen, er der alligevel optimisme at spore blandt medlemmerne i Dansk Psykoterapeutforening.

Halvdelen (50 pct.) af medlemmerne svarer i medlemsundersøgelsen, at de er optimistiske i forhold til deres virksomhed, indtjening mv. nu og i fremtiden. Af de 50 pct. er hver femte (20 pct.) endda ”meget optimistiske”.

Knap 34 pct af medlemmerne er neutrale i deres forventninger til fremtiden, mens 14 pct. er ”lidt bekymrede”, 5 pct. er ”meget bekymrede”.

Informationerne er baseret på svarene fra en stor medlemsundersøgelse, som Dansk Psykoterapeutforening gennemførte i perioden januar – februar 2021 blandt medlemmerne i foreningen.

834 medlemmer har besvaret spørgeskemaundersøgelsen, som blev gennemført online via SurveyMonkey. Pensionister og studerende var ikke en del af undersøgelsen.

LÆS MERE fra undersøgelsen:

Familiekriser og parterapi under coronakrisen