Foreningen i Berlingske om parforhold under corona

»De problemer, vi plejer at kunne stikke af fra, når vi tager på arbejde eller går ud med vennerne eller veninderne, kan vi ikke løbe fra under en coronanedlukning på samme måde, som vi kunne tidligere,« siger Pia Clementsen, formand for Dansk Psykoterapeutforening, i dag til Berlingske.

Det sker i forbindelse med en ny medlemsundersøgelse blandt foreningens medlemmer, der viser, at 36,8 procent har fået henvendelser fra par eller enkeltpersoner, der har fået problemer under coronakrisen. Derudover har 28 procent af terapeuterne fået nye klienter det seneste år.
Flere par kommer for sent i terapi til, at forholdet måske kan reddes, end før coronakrisen.

Vi er tættere på en skilsmisse, når vi opsøger en parterapeut i dag, end vi var før coronakrisen. For nogle par er der tale om en decideret brandslukning.

Krisen har slidt, også på kærligheden.

I undersøgelsen er det særligt mistrivsel og dårlig kommunikation, der udpeges som helt centrale problemer.

»I en samfundskrise er vi måske ikke så gode til at løse konflikter i parforholdet, og værst står det åbenbart til med kommunikationen.

Mange par har en idé om, at den anden selvfølgelig kan gætte mit behov, samtidig med at han eller hun skal dække de behov, jeg selv har, og som jeg måske ikke fik dækket, da jeg var lille. Vi har mange krav til hinanden sammen med en masse illusioner om, hvor perfekt det hele skal være,« siger Pia Clementsen.

Psykoterapeut Anja de Thurah har sin egen praksis og er medlem af Dansk Psykoterapeutforenings bestyrelse.

»Inden coronakrisen kom mange par, før problemerne havde vokset sig alt for store.

Man kunne i højere grad tale om nye processer og en bedre måde at kommunikere med hinanden på. I dag er der flere, som kommer for sent til, at parforholdet måske kan reddes,« fortæller hun.

I forbindelse med coronakrisen har Anja de Thurah mødt et stigende antal par, som kommer med en forventning om, at der skal gøres noget her og nu.

»Det er blevet mere bastante udmeldinger, hvor den ene siger: ‘ Jeg vil skilles’, og hvor det er helt tydeligt, at der et akut behov for at få luft fra hinanden.« Ifølge Anja de Thurah er det ofte gamle problematikker, som blusser op i en krisetid med nedlukning.

Nogle par har måske levet med skænderier i flere år, men har fejet dem ind under gulvtæppet.

Pia Clementsen har været psykoterapeut i mere end 25 år, og noget af det helt grundlæggende, hun oplever blandt par, er, at vi ikke i tilstrækkelig grad tager ansvar for at udtrykke det, vi føler eller gerne vil have.

Man skal prøve at lytte til det, den anden forsøger at sige,« forklarer hun.

Hun peger på, at når mennesker er i en krise, både personligt og samfundsmæssigt, bliver vi selvoptagede.

»Hvis jeg har det svært, bliver jeg optaget af mit eget besvær. Hvis den anden så også har det svært, er det meget vanskeligt og alt andet end befordrende for et parforhold.

»Men samtidig er det i parforholdet, man få mulighed for at udvikle sig mest.

Udfordringen er at kunne være sammen i noget, som er svært. En coronakrise for eksempel«.