Coronavirus og forholdsregler, januar 2021

Coronavirus og forholdsregler, 5. januar 2021

Statsministeren og myndighederne har den 5. januar 2021 indført yderligere restriktioner, og de har delvist lukket landet ned indtil 17. januar 2021. Igen opfordrer de os alle til at følge restriktionerne og bakke op om anbefalingerne og deltage i, at smitten ikke breder sig.

Vores anbefalinger er fortsat de samme:

• Overgå så vidt muligt til online- og/eller telefonsessioner med klienter
  • Hav samtaler udendørs
  • Udskyd evt. samtaler
  • Hvis du vurderer, at du er nødt til at ses fysisk med en klient, så sørg for mindst 2 meters afstand, udluftning og brug håndsprit. Sprit alle overflader og håndtag flere gange dagligt og mellem hver klient. Brug mundbind i venteværelset og på vej ind og ud af kontoret. Følg Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger.
  • Vær opmærksom på dit eget helbred, og om du selv kan være smittebærer

Læs også:
Corona og sikkerhed i klinikken

Perioden løber fra 9. december 2020 og indtil der igen åbnes op. Vores anbefalingerne er fortsat gældende sammen med en eventuel forlængelse af den nationale nedlukning.

Kompensation

Myndighederne pålægger ikke selvstændige psykoterapeuter at lukke deres virksomhed, hvis den anbefalede afstand kan holdes. Derfor kan vores faggruppe ikke søge om kompensation (med mindre det kan dokumenteres, at den rette afstand på 2 meter ikke kan garanteres). Kun visse liberale serviceerhverv, hvor den smitteforebyggende afstand ikke kan sikres, lukkes. Det gælder f.eks. tatovør-, skønheds- og massageklinikker og frisører, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder.

Læs mere her om, hvem der lukkes: Samlet oversigt over gældende nationale skærpede tiltag

Du kan også læse mere her på Virksomhedsguiden.dk