Oplæg og debat: Hvad er en psykoterapeut MPF’s professionsidentitet?

Dansk Psykoterapeutforening har sat turbo på medlemmernes ønske om øget anerkendelse. Derfor blev der om formiddagen inden selve generalforsamlingen den 5. september, drøftet et oplæg til en professionsidentitet for psykoterapeuter MPF. Der var god energi, og de medlemmer, der deltog, udtrykte glæde ved, at der nu forelægger en beskrivelse af ”psykoterapeut MPF” som en selvstændig profession. Alle forslag og tilbagemeldinger vil nu blive taget med i det videre arbejde. I løbet af de kommende måneder vil den endelige professionsidentitet blive præsenteret af formanden, når hun tager på turné rundt i hele landet.

”At opnå offentlig anerkendelse kræver, at vi kan gå ud og kommunikere som en samlet faggruppe, herunder at alle medlemmer ved, hvordan de kan og skal forklare deres faglighed til omverdenen”.

Siger formand i Dansk Psykoterapeutforening, Pia Clementsen. For at blive skarpere på dette, nedsatte hun sidste år en arbejdsgruppe og en tilhørende følgegruppe, der fik til opgave at formulere en ”professionsidentitet”.

Om formiddagen inden generalforsamlingen den 5. september præsenterede Pia Clementsen arbejdsgruppens forslag.