Webinar om online-terapi

v/ Misser Berg, psykoterapeut MPF, underviser på C.G. Jung Instituttet og ansvarlig for den internationale jungianske uddannelse, samt Bo Svendsen fra MedConnect, udvikler af systemet ”Min Psykoterapeut”

Facilitator: Dansk Psykoterapeutforening

Få mere viden om brug af online-terapi. Både teoretisk og praktisk.

Med online-terapi har der åbnet sig en verden af nye muligheder, i forhold til tid og sted. Klienten kan sidde hjemme i trygge omgivelser og modtage terapi. Terapien kan udføres uden for almindelig arbejdstid, f.eks. om aftenen, i weekender og på rejser og ferie. Og for nogle klienter, og særlige problemstillinger, er online-terapi måske det helt rette.

Medlemsundersøgelse, som Dansk Psykoterapeutforening gennemførte i juni måned 2020, viser, at 60% af medlemmerne benyttede sig af online-konsultationer under corona, og for mange var det den primære form for konsultation under coronakrisen. Mange medlemmerne synes, det har fungeret virkelig godt med online-terapi, og 43% af medlemmerne vil i fremtiden tilbyde online-konsultationer, 36% vil måske.

Tendensen er, at online-terapi med stor sandsynlighed er kommet for at blive.

På dette webinar sætter vi fokus på online-terapi, og de muligheder det rummer. Hvad fungerer godt, og hvad fungerer mindre godt? Hvilke erfaringer er der gjort på området? Er det muligt at opnå nærvær og fornemmelse af hinanden over en skærm? Og kan der overhovedet opnås gode resultater med online-terapi? Ikke mindst, hvad kræver det at melde sig til og bruge foreningens nye online-system til terapi: ”Min Psykoterapeut”?

Mød Misser Berg, psykoterapeut MPF, underviser på C.G. Jung Instituttet og ansvarlig for den internationale jungianske uddannelse, samt Bo Svendsen fra MedConnect, udvikler af systemet ”Min Psykoterapeut”.

Program kl. 14-15:

• 20 minutters oplæg ved Misser Berg
    Tal, undersøgelser, erfaringer med online-terapi præsenteres
  • 10 minutters spørgsmål til Misser Berg og drøftelse
  • 10 minutters præsentation af ”Min Psykoterapeut” ved Bo Svendsen
    Hvad kan systemet, hvordan fungerer det, og hvilke fordele har det
  • 10 minutters spørgsmål til Bo Svendsen og drøftelse af både teoretisk og praktisk, teknisk karakter.
  • 10 minutters sidste runde – fri drøftelse og spørgsmål til både Misser, Bo, Dansk Psykoterapeutforening og deltagerne imellem.

Misser Berg har igennem de seneste 6 år sammen med IAAP (International Association for Analytical Psychology) udført flere undersøgelser om online-terapi. Den seneste store undersøgelse blev afsluttet her i sommer og viser et nuanceret billede af fordele og ulemper ved online-terapi. Oplægget vil på baggrund af disse seneste resultater samt tidligere forskning uddybe, hvordan online-terapi opleves i sammenligning med face-to-face terapi.

Følgende spørgsmål vil blive uddybet:

Er manglen på fysisk nærvær et problem?
Har det været muligt at arbejde med den terapeutiske relation i online-terapi?
Besværliggør online-terapi arbejdet med ubevidst materiale?
Har klienterne kunne vænne sig til online-terapi?
Hvad har været de største udfordringer?
Hvad er de største fordele ved online-terapi?

Bo Svendsen er medstifter af firmaet Medconnect/Hejdoktor.dk, der har udviklet “Min Psykoterapeut”, Dansk Psykoterapeutforenings nye online-system til terapi. Flere psykoterapeuter MPF har allerede tilmeldt sig systemet med ønsket om at tilbyde klienterne et sikkert system, der måske samtidig kan udvide kundekredsen. Læs mere

Udover “Min Psykoterapeut” har MedConnect udviklet og driver løsninger, der bl.a. benyttes af læger i almen praksis (‘MinVideolæge) og på afdelinger og hospitaler i Region Nordjylland. MedConnect har også leveret video-løsning til Sundhed.dk, som benyttes af psykologer, kiropraktorer, fodterapeuter, tandplejere og fysioterapeuter.

Til webinaret kan du høre meget mere om systemet “Min Psykoterapeut”, hvad enten du overvejer at benytte dig af det eller allerede er i gang.

Det er muligt, inden webinaret at sende spørgsmål til Bo Svendsen, som så vil blive belyst og søgt besvaret til selve webinaret. Send spørgsmål til Bo på: kontakt@medconnect.dk

Om underviserne:

Misser Berg er jungiansk psykoanalytiker DSAP/IAAP og medlem af C.G. Jung Instituttets studieledelse. Formand for Education Committee i IAAP (International Association for Analytical Psychology). Privat praksis i Allerød.

Bo Svendsen er medstifter af firmaet MedConnect/Hejdoktor.dk. Siden 2017 har Hejdoktor.dk leveret videokonsultationer til læger, med mere end 35.000 brugere, og siden 2018 IT løsninger, som faciliterer sikre videoløsninger til hele sundhedssektoren.

TID:
Onsdag den 26. august kl. 14-15