Psykoterapeuterne kæmper fortsat for mere indflydelse og anerkendelse i Europa

Af Trine Hauberg

På det seneste tre-dages EAP-møde i Lissabon var Dansk Psykoterapeutforening repræsenteret ved formand Pia Clementsen (bagerst), Marianne Horst fra Etikudvalget samt sekretariatschef Vibeke Lubanski

Hvordan står det til med psykoterapeuternes indflydelse og anerkendelse i Europa? Det var tre repræsentanter fra Dansk Psykoterapeutforening taget til Lissabon for at blive opdateret på, da det halvårlige møde i den europæiske forening European Association for Psychotherapy (EAP) løb af stablen i efterårsferien

Dansk Psykoterapeutforening har siden 1998 været medlem af den europæiske forening European Association for Psychotherapy (EAP), der er en sammenslutning af 128 nationale foreninger for psykoterapi i Europa. EAP har til formål at støtte og promovere psykoterapi i EU samt at sikre indflydelse på den udvikling og lovgivning, der udvikles i forhold til psykoterapeutiske standarder i de europæiske lande og i EU.

Som NUO (National Umbrella Organization) er Dansk Psykoterapeutforening den forening i Danmark, der har kontakt til EAP. For at blive NUO skal man være den forening i landet med flest medlemmer, samt indeholde flere forskellige tilgange til terapi.

Til mødet i Lissabon blev Dansk Psykoterapeutforening desuden re-evalueret og godkendt til fortsat at være den nationale tildelingsorganisation for det europæiske certifikat i psykoterapi for psykoterapeuter i Danmark (National Awarding Organization (NAO)). Foreningen skal evalueres hvert 7. år.

Synliggørelse af psykoterapi som profession i EU

EAP er baseret på “Strasbourg Declaration on Psychotherapy of 1990” og arbejder for at repræsentere og vedligeholde de højeste professionelle standarder for en fri og uafhængig psykoterapeutisk praksis samt opretholde høje standarder for europæiske psykoterapeuters kompetence og professionalisme.

I øjeblikket arbejder EAPs bestyrelse på at lobbye i EU for at få indflydelse på den udvikling og lovgivning, der udvikles i forhold til psykoterapeutiske standarder i de europæiske lande og i EU. Dette gøres bl.a. ved at stille relevant dokumentation og information tilgængelig for de politiske organisationer og regeringer i EU. Til dette formål har foreningen den seneste tid arbejdet på at få etableret en ny hjemmeside og flere nye materialer. Der er masser af informationer at hente ved at gå ind her

Hvad betyder EAP for dig som medlem af Dansk Psykoterapeutforening?

• Arbejdet for anerkendelse

EAP arbejder på at få professionen anerkendt i EU, ligesom Dansk Psykoterapeutforening i øjeblikket arbejder på at få anerkendt professionen nationalt. En af måderne er at tilpasse de psykoterapeutiske uddannelser til det fælles europæiske sprog inden for uddannelse og forskning. Dette foregår parallelt med, at vi i Dansk Psykoterapeutforening er i gang med at arbejde med at få niveauvurderet de psykoterapeutiske uddannelser, så de bliver sammenlignelige med statslige uddannelser. Her kan samarbejdet med EAP give inspiration, da der er nogle af de andre europæiske lande, der er nogle skridt foran os i dette arbejde.

• EAP sætter kvalitetsstandarder

EAP har igennem årene udarbejdet adskillige kvalitetsstandarder og politiske positionspapirer, som vi i Danmark løbende har ladet os inspirere af. Dansk Psykoterapeutforenings nuværende etikregler er eksempelvis blevet til på basis af EAPs arbejde. Den arbejdsgruppe nedsat af formand Pia Clementsen, der lige nu arbejder med at definere vores professionsidentitet, lader sig ligeledes inspirere af de mange gode beskrivelser EAP har leveret. Bl.a. er der formuleret et grundigt stykke arbejde, der beskriver en psykoterapeuts kernekompetencer. Dette dokument er foreningen ved at få oversat til dansk, hvorefter det vil blive gjort tilgængeligt på foreningens hjemmeside.

• Du kan blive certificeret som europæisk psykoterapeut af EAP

EAP har udviklet et europæisk certifikat: the European Certificate of Psychotherapy (ECP), for at understøtte en standardisering af professionen i Europa. ECP blev etableret for at sikre en egnet fælles europæisk standard for uddannelse og træning af psykoterapeuter. Man kan som psykoterapeut ansøge om at blive ECP-certificeret. Dette er særligt brugbart, hvis man planlægger at arbejde andre steder i Europa. Du kan læse meget mere om ECP her

Med ECP kan man desuden søge om WCPC, der er World Certificate of Psychotherapy, hvilket udstedes af World Council for Psychotherapy, der samarbejder med EAP.

Vi har i Danmark 13 psykoterapeuter, der har valgt at ansøge om et ECP-certifikat. En af dem er psykoterapeut MPF Kresten Kay, der sidder i bestyrelsen i Dansk Psykoterapeutforening. Kresten Kay fortæller i dette interview, hvorfor han ansøgte om et ECP-certifikat, og hvad han oplever det kan bruges til.

Hvad er EAP? – lidt historik

• EAP blev etableret i 1991 med det formål at støtte og promovere psykoterapi i Europa
  • Foreningen samler 120.000 psykoterapeuter og 128 forskellige organisationer, der arbejder med psykoterapi fra 41 lande i Europa.
  • Foreningen er baseret på “Strasbourg Declaration on Psychotherapy of 1990” og foreningen arbejder for at repræsentere og vedligeholde de højeste professionelle standarder for en fri og uafhængig psykoterapeutisk praksis, og opretholder høje standarder for europæiske psykoterapeuters kompetence og professionalisme
  • Dansk Psykoterapeutforening blev medlem af EAP i 1998
  • Dansk Psykoterapeutforening er udnævnt til NUO (National Umbrella Organization) og er dermed Danmarks kontakt til EAP.

Dansk Psykoterapeutforening er desuden NAO (National Awarding Organization), hvilket som nævnt netop er blevet godkendt igen. Som NAO er Dansk Psykoterapeutforening ansvarlig for danske ansøgere af det europæiske certifikat i psykoterapi (ECP)