Bliv mere synlig på Google

I efteråret 2018 lancerede Dansk Psykoterapeutforening en forbedret version af søgefunktionen Find psykoterapeut på foreningens hjemmeside. Forbedringerne har blandt andet gjort det muligt at fremsøge hver enkelt terapeut-profil via Google. Nu tilbyder foreningen assistance til at synliggøre din profil yderligere med denne mini SEO-guide, der kan hjælpe dig med at skabe større trafik til din profil og dermed øge synligheden af din forretning.

Sådan gør du

For at din profil bliver mere synlig på Google skal du:

• Skrive en kort, søgemaskineoptimeret link-tekst til din profil, så du øger chancerne for, at den dukker op i Googles søgeresultater. Følg evt. vores SEO-guide længere nede på siden med gode råd
  • Teksten indeholder en titel (max 80 tegn) + en beskrivelse (max 156 tegn)
  • Når du har skrevet din tekst, skal du sende den ind via denne formular til sekretariatet, der står for den tekniske implementering af teksten på din profil
  • For at få det maksimale udbytte af din justering skal du også tilpasse og gennemskrive selve præsentationsteksten på din profil, hvor du følger samme råd og principper i vores SEO-guide. Læs om, hvordan du opdaterer din profil her

Eksempel på, hvordan link-teksterne til profilerne ser ud i en Google-visning nu, hvis man ikke gør noget:

Men du kan selv bestemme, hvad der skal stå i link-teksten til din profil. Fx:

Den redigerede profil af Kirsten Holst ovenfor er et eksempel på en tekst, der er søgeoptimeret (SEO). Der er langt større sandsynlighed for, at Kirsten Holsts profil dukker op i Googles søgeresultater, fordi hun har tilpasset teksten ud fra, hvad brugerne google og fremhævet sine relevante kompetencer.

De færreste, der leder efter en parterapeut på Vesterbro via Google, kender navnet på parterapeuten Kirsten Holst i forvejen, som står forrest i eksempel 1. Derimod kunne man forestille sig, at der googles ”Parterapi på Vesterbro” eller ”Parterapeut Vesterbro”. Derfor kan dette med fordel skrives ind i teksten i stedet for Kirsten Holst.

Læs vores SEO-guide for at få inspiration og gode råd til, hvad du skal tænke på, når du skriver din tekst.

Skriv og indsend din tekst til sekretariatet via formularen her

SEO-guide

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering på dansk) og handler om at…

• Sikre, at søgemaskinerne (især Google) finder dit indhold
  • Vise relevant indhold til dem, der ikke ved, at du har det, de efterspørger
  • Optimere dit indhold, så det bliver fundet af de rigtige
  • Altså markedsføring!!!
Hvad skal min tekst indeholde?

Når du skriver din tekst, skal du tænke på, at det vigtigste skal stå først i teksten.

Du kan med fordel inkludere disse ting i din tekst:

• Udvælg 2-3 fokusområder, behandlingsområder og/eller terapiformer og nævn dem i starten af teksten. Hvis du tager mere end 2-3 ting med, bliver Google forvirret
  • Sørg for, at der er sammenhæng mellem din link-tekst og selve præsentationensteksten i din profil: Nævner du fx stress i din link-tekst, er det en god idé også at skrive om stress i selve brødteksten
  • Geografi – beskriv hvor i landet du tilbyder terapi
  • CV – beskriv din erfaring og uddannelseshistorik, som er relevant i sammenhæng med den øvrige tekst
Hvad er en god SEO-tekst?

En SEO-tekst:

• Indeholder relevante søgeord i starten af teksten
  • Indeholder ikke lange, kringlede sætninger
  • Har fokus på det vigtigste / søgeord i starten af teksten
  • Udstråler troværdighed og indeholder tryghedsgivende informationer, fx ved at nævne relevant erfaring, uddannelse, cases og lign.
Hvad er relevante søgeord?

Når du skriver din tekst, er det en fordel, at du fletter relevante søgeord ind i din tekst. De gode søgeord er dem, som brugerne anvender, når de googler. Hvis du eksempelvis har ’angst’ som dit terapeutiske speciale, er det en god idé at anvende dette ord i din link-tekst.

Men folk, der har brug for hjælp til angst, skriver sandsynligvis ikke kun ’angst’ i Googles søgefelt alene. De googler måske: ’Behandling af angst Aalborg’. Hvis du vil øge chancerne for at findes under denne søgning, kan du således prøve at matche denne søgning ved at skrive: ’Jeg tilbyder behandling af angst fra min klinik i Aalborg’. Her har du flere relevante søgeord med.

For at få inspiration til, hvordan du kan skrive ord som ’angst’ ind i din tekst, kan du med fordel researche på, hvilke ord eller fraser folk ellers googler og evt. bruger af synonymer og/eller i sammenhæng med termen ’angst’.

Vi har samlet en inspirationsliste med søgeord og fraser over de 9 problematikker, som flest medlemmer i Dansk Psykoterapeutforening har angivet som speciale i deres profiler.

Du kan selv researche videre på de ord og terapiformer, du tilbyder hjælp til. Fx via følgende værktøjer:

• Google Ads
  • Keywordtool.io
Se eksempler på SEO-tekster

Dette er eksempler på link-tekster til inspiration.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte os:

Trine Hauberg
th@dpfo.dk