Ny podcast-app skal indsamle viden og udfordre danskernes fordomme om depression

Nyhed

Ny interaktiv app med en integreret podcast skal indsamle viden om depression til teateropsætning på Det Kongelige Teater i 2019 og et nyt forskningsprojekt

Depression er én af de hyppigste psykiske lidelser i Danmark. WHO fastslår ligeledes, at over 300 millioner mennesker verden over er berørt af depression. Nu skal en ny interaktiv app tage temperaturen på danskernes forhold til depression. Det er teater- og videnskabsfolkene fra det prisvindende teaterkompagni ”Stages of Science”, der står bag app’en om depression.

App’en, der hedder Den Sorte Hund, indeholder en podcast-serie med hovedpersonerne Linnea og Troels, der begge har depression. For Troels og Linnea fylder deres sygdom i perioder meget i hverdagen. I podcasten forsøger de at blive klogere på, hvad depression er for noget. – Og hvorfor der fortsat her i 2018 hersker så mange misforståelser, fordomme og myter om diagnosen.

I løbet af podcasten har lytterne mulighed for at besvare et interaktivt spørgeskema undervejs. På den måde bidrager lytterne til at genere ny viden om depression, som i første omgang skal bruges til opsætningen af teaterstykket ”Menneskebyrden” om samme emne, der har premiere på Det Kongelige Teater i januar 2019. Senere skal lytternes svar bruges i et nyt forskningsprojekt om depression.

Et af spørgsmålene i app’en er fx: Tror du depression kan overkommes med viljestyrke?

–  For lytterne er det en ny måde at få et indblik i, hvad depression egentlig dækker over. Samtidigt har vi skabt en helt ny platform, hvor vi kan indsamle viden om danskernes forhold til depression gennem mødet med de to medvirkende, siger Thomas Corneliussen, teaterinstruktør og instruktør på podcasten.

App’en Den Sorte Hund indeholder både en podcast-serie samt et interaktivt spørgeskema, så lytterne undervejs kan bidrage til at genere ny viden om depression

En helt ny måde at indsamle viden på

App’en bliver samtidigt en helt ny måde at indsamle viden om depression på. Det fortæller Kristian Møller Moltke Martiny, forskningsleder i Stages of Science:

– Vi ved, at der er meget tavs viden på området, som er vanskelig at italesætte for mange. Ved at bruge en podcast som et middel til overvejelser og fordybelse, håber vi på, at mange lyttere vil svare på de depressions-relaterede spørgsmål, vi stiller i løbet af podcasten.

Du kan downloade app’en gratis via App Store og Google Play fra den 10. oktober 2018

Podcasten og app’en er støttet af: Lundbeckfonden, Spar Nord Fonden og Statens Kunstfond.