Merete Holm Brantbjerg på Jubilæumskonferencen

Nærvær, kropslig regulering og plads til forskelle

Dansk Psykoterapeutforenings 25 års Jubilæumskonference
14.-15. september 2018
Konventum, Gl. Hellebækvej 70, 3000 Helsingør

At ankomme til og deltage på en konference kan være både spændende og udfordrende. Hvordan får vi os selv med? Hvordan holder vi vores nærvær og medlemskab både i forhold til os selv og i forhold til den ydre kontekst, vi træder ind i? Hvordan får vi plads til forskellige stemmer både i os selv og imellem os – så vi mindsker risikoen for polarisering og låste samspil.

Undervejs ved Dansk Psykoterapeutforenings Jubilæumskonference vil psykoterapeut MPF Merete Holm Brantbjerg sammen med deltagerne udforske, hvordan vi med enkel kropslig opmærksomhed og muskelaktivering kan støtte nærværet – både gennem regulering af spændthed og opgivelse/lav energi.

Vi har alle dynamikker imellem dele af os, som er naturligt tilstede, dele som håndterer udfordringer ved at spænde op og kontrollere/slås og dele som giver op og trækker sig. Disse dynamikker spiller sig ud inden i hver af os og imellem os. Bevidst inklusion af alle delene støtter muligheden for at integrere og beriges af de forskellige ”stemmer” – i stedet for at de spiller sig ud  i dominans og underkastelse i hver af os og mellem os.

Merete Holm Brantbjerg vil især have opmærksomhed på lav-energimønstrene. Hendes erfaring er, at aktiv inklusion og venlig aktivering af de dele af os, som giver op og trækker sig, kan åbne nye muligheder i interaktion med os selv og imellem os. Evnen til at rumme det som sker i os støttes – containeren for det, vi oplever og føler, bliver stærkere.

Fokus på denne kropslige regulering vil blive gentaget undervejs på konferencens to dage som støtte til, at vi får os selv med hele vejen ind i, igennem og ud af konferencen – hver for sig og sammen.

Om Merete Holm Brantbjerg

Merete Holm Brantbjerg har grundlagt Relationel Traumeterapi, en psykomotorisk og system-orienteret metode med fokus på at åbne en vej til gensidig regulering af tilstande, der har været holdt i dissociation. Merete Holm Brantbjerg er oprindeligt psykomotorisk terapeut og var medskaber af Bodynamic Analyse, en kropsorienteret psykoterapiform skabt i Danmark. Hun afholder kurser og efteruddannelser i Danmark, Sverige, London, Holland og Vancouver.