Ny psykoterapeutuddannelse skal uddanne offentligt ansatte i Grønland

Nyhed

Det danske institut, Systemisk Institut for Familieterapi (SIF), er blevet valgt til at etablere den første psykoterapeutuddannelse i Grønland, der er godkendt af Dansk Psykoterapeutforening. Etableringen af uddannelsen er iværksat og finansieret af Grønlands Selvstyre for at styrke den forebyggende indsats for udsatte børn og unge i Grønland

SIF er placeret sammen med Skolen for Sundhedsuddannelser i Nuuk

28 offentligt ansatte i Grønland er netop gået i gang med deres første modul på psykoterapeutuddannelsen på Systemisk Institut for Familieterapi (SIF) i Nuuk. Det danske institut, der til dagligt har uddannelse på Fyn, er nemlig blevet valgt af Grønlands Selvstyre til at etablere og køre uddannelsen.

SIF i Nuuk er dermed det første institut i Grønland, der er godkendt af Dansk Psykoterapeutforening, og det er Grønlands Selvstyre, der har ønsket at etablere psykoterapeutuddannelsen for at sikre flere kvalificerede terapeuter i Grønland.

Heike Klint Dalslet og Trine Marie Madsen, begge psykoterapeuter MPF, er ejere af SIF. De blev kontaktet uopfordret af Grønlands Selvstyre tilbage i 2015 og tilbudt at byde ind som et af de institutter, der kunne blive valgt til opgaven. Efter en lang og intens udvælgelsesproces blandt adskillige andre institutter faldt valget i sidste ende på SIF. Og det til stor glæde for de to institutejere:

”Vi er meget ydmyge og glade for at få lov til at være med til at opkvalificere de – i første omgang – 28 offentligt ansatte med en psykoterapeutuddannelse i Grønland. Det bliver spændende, og også lærerigt at udfolde uddannelsen i en helt anden kulturel og sproglig kontekst. I Grønland har man tradition for at bruge psykoterapi i en behandlende kontekst. Vi ønsker, at uddannelsen også kommer til at have fokus på, hvordan psykoterapi kan bruges forebyggende, siger Trine Marie Madsen og fortsætter:

”Vi har selvfølgelig gjort os umage med at tilpasse uddannelsen til både den grønlandske kultur, tænkemåde og de problematikker, som terapeuterne kommer til at står over for, når de er færdiguddannet. Eksempelvis har vi øget uddannelsens fokus på vold, misbrug og traumer. Vi tror på, at denne vægtning sammen med vores systemisk/narrative afsæt giver et godt fundament for de grønlandske terapeuter.”

SIF er placeret sammen med Skolen for Sundhedsuddannelser i Nuuk og kører moduler á fem dages varighed. Ligesom det danske institut er SIF i Grønland evalueret af Reflektor, og uddannelsen tager i alt fire år at gennemføre på deltid. Alle 28 studerende på uddannelsen har en social- eller sundhedsfaglig baggrund og er i forvejen ansat i det kommunale system eller sundhedsvæsenet i Grønland.

Uddannelsen bliver fulgt tæt af en følgegruppe, og der bliver løbende evalueret med henblik på, om indsatsen og uddannelsen skal fortsætte.